Bastø Fosen: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:MBL_0379_Bastø_Fosen.png|300px|thumb|right|'''Bastøfergene''' driftes i våre dager av Bastø Fosen. Her er to av fergene fotografert ved kai i Værla 2006. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf'']]
[[Fil:MBL_0379_Bastø_Fosen.png|300px|thumb|right|'''Bastøfergene''' driftes i våre dager av Bastø Fosen. Her er to av fergene fotografert ved kai i Værla 2006. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf'']]


'''Bastø-Fosen''', rederi som driver [[Bastøfergene]] Moss-Horten, som er Norges travleste fergesamband. Bastø-Fosen overtok driften etter Gokstad AS i 2006 og har konsesjon til 2026. Daglig trafikkeres fjorden med fem ferger, Bastø I-V, som går kontinuerlig fra kl. 05.00 til 00.30. Bastø Fosen AS ble stiftet 12. oktober 1995 og er et heleid datterselskap av Torghatten ASA.  
'''Bastø-Fosen''' driver [[Bastøfergene]] Moss-Horten, som er Norges travleste fergesamband. Bastø-Fosen overtok driften etter Gokstad AS i 2006 og har konsesjon til 2026. Daglig trafikkeres fjorden med fem ferger, Bastø I-V, som går kontinuerlig fra kl. 05.00 til 00.30.
Selskapet kjøpte tre nye ferger i 2017, slik at fem ferger er i drift. Det året ble 1,8 millioner biler med sjåfører fraktet over Oslofjorden. Da ble det også gratis for gående og syklende passasjerer å reise med Bastø.
 
Bastø Fosen AS ble stiftet 12. oktober 1995 og er et heleid datterselskap av Torghatten ASA.  
Selskapet kjøpte tre nye ferger i 2017, slik at fem ferger er i drift. Det året ble 1,8 millioner biler med sjåfører fraktet over Oslofjorden. Da ble det også gratis for gående og syklende passasjerer å reise med Bastø. To Bastøferger skal bygges om til elektrisk drift og en het ny elektrisk ferge er bestilt. Dermed vil drivstoffutslippet reduseres med 75 prosent fra 2021.


'''Se også:'''
'''Se også:'''
Linje 14: Linje 16:


----
----
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt ([[EV]])
[[EV]]


[[Kategori: Samferdsel]]
[[Kategori: Samferdsel]]
[[Kategori: Bedrifter]]
[[Kategori: Bedrifter]]

Sideversjonen fra 5. aug. 2020 kl. 11:29

Bastøfergene driftes i våre dager av Bastø Fosen. Her er to av fergene fotografert ved kai i Værla 2006. Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf

Bastø-Fosen driver Bastøfergene Moss-Horten, som er Norges travleste fergesamband. Bastø-Fosen overtok driften etter Gokstad AS i 2006 og har konsesjon til 2026. Daglig trafikkeres fjorden med fem ferger, Bastø I-V, som går kontinuerlig fra kl. 05.00 til 00.30.

Bastø Fosen AS ble stiftet 12. oktober 1995 og er et heleid datterselskap av Torghatten ASA. Selskapet kjøpte tre nye ferger i 2017, slik at fem ferger er i drift. Det året ble 1,8 millioner biler med sjåfører fraktet over Oslofjorden. Da ble det også gratis for gående og syklende passasjerer å reise med Bastø. To Bastøferger skal bygges om til elektrisk drift og en het ny elektrisk ferge er bestilt. Dermed vil drivstoffutslippet reduseres med 75 prosent fra 2021.

Se også:

Kilde:

  • Bedriftens hjemmeside
  • Moss Avis

EV