Moss jernbanestasjon: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 10: Linje 10:


Nå reiser over 2000 arbeidspendlere med toget til og fra Oslo hver dag. Stasjonsbygningen er åpen 16 timer i døgnet, har venterom med kiosk, to billettautomater, og toalett med stellerom. Buss og taxi er like ved stasjonen. Det er 400 parkeringsplasser, særlig på sjøsiden, et  [[sykkelhotell]] med plass til 96 sykler, sykkelstativ og nær forbindelse med [[Bastøfergene]].
Nå reiser over 2000 arbeidspendlere med toget til og fra Oslo hver dag. Stasjonsbygningen er åpen 16 timer i døgnet, har venterom med kiosk, to billettautomater, og toalett med stellerom. Buss og taxi er like ved stasjonen. Det er 400 parkeringsplasser, særlig på sjøsiden, et  [[sykkelhotell]] med plass til 96 sykler, sykkelstativ og nær forbindelse med [[Bastøfergene]].
Den fremtidige stasjonsbygningen vil bli plassert lengre sør i byen, ved bedriften [[Rockwool]]. Etter planen vil arbeidene med dobbeltspor i tunnel under Moss bli påbegynt i 2018 og skal være ferdig i 2023. Over hundre husstander og flere næringsdrivende flytte for å gi plass til den nye stasjonen.
Den fremtidige stasjonsbygningen vil bli plassert lengre sør i byen, ved bedriften [[Rockwool]]. Arbeidene med dobbeltspor i tunnel under Moss ble påbegynt i 2018 og skal være ferdig i 2024. Over hundre husstander og flere næringsdrivende måtte flytte for å gi plass til den nye stasjonen.





Sideversjonen fra 22. des. 2018 kl. 15:22

Moss jernbanestasjon fra 1878, her fotografert en solrik marsdag i 2014. Fotograf: Bjørn Wisth

Jernbanestasjonen i Moss ble bygget i 1878, på en tomt hvor det tidligere var skipsbyggeri. Stasjonsbygningen var tegnet av Peter A. Blix i nygotisk stil. Smålensbanen ble bygget i årene 1875-78 og åpnet 2. januar 1879. Da rullet det første ordinære tog fra Christiania inn på Moss stasjon. De første årene gikk det to tog pr dag i hver retning.

Det var en langvarig strid i begynnelsen av 1870-årene om hvor traséen skulle gå. De militære ville ha toglinjen mellom Christiania og Sverige som kortest mulige linje, med sidespor til Moss og Fredrikstad. Næringsinteressene ville ha den langs sjøen hvor de store bedriftene lå, og de vant.

Først på 1990-tallet ble det dobbeltspor fra Oslo til Sandbukta i Moss, men videre dobbeltspor sørover og ny stasjon lar vente på seg.

Ilgodsbygningen ble oppført i 1953.

Nå reiser over 2000 arbeidspendlere med toget til og fra Oslo hver dag. Stasjonsbygningen er åpen 16 timer i døgnet, har venterom med kiosk, to billettautomater, og toalett med stellerom. Buss og taxi er like ved stasjonen. Det er 400 parkeringsplasser, særlig på sjøsiden, et sykkelhotell med plass til 96 sykler, sykkelstativ og nær forbindelse med Bastøfergene. Den fremtidige stasjonsbygningen vil bli plassert lengre sør i byen, ved bedriften Rockwool. Arbeidene med dobbeltspor i tunnel under Moss ble påbegynt i 2018 og skal være ferdig i 2024. Over hundre husstander og flere næringsdrivende måtte flytte for å gi plass til den nye stasjonen.


Se også:

Mer om jernbanestasjonen i Moss finner du på Kulturminnekartet i Østfold: Moss jernbanestasjon

Finn Moss jernbanestasjon og Jernbanegata på kartet: Moss jernbanestasjon



Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV)