Bastø Fosen: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
JK (diskusjon | bidrag)
Nytt bilde
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Bastø Fosen IMG 9122.jpg|miniatyr|Bastøfergen 2017. Foto Jan Kronberg]]
[[Fil:MBL_0379_Bastø_Fosen.png|300px|thumb|right|'''Bastøfergene''' driftes i våre dager av Bastø Fosen. Her er to av fergene fotografert ved kai i Værla 2006. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf'']]
[[Fil:MBL_0379_Bastø_Fosen.png|300px|thumb|right|'''Bastøfergene''' driftes i våre dager av Bastø Fosen. Her er to av fergene fotografert ved kai i Værla 2006. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf'']]



Sideversjonen fra 22. aug. 2020 kl. 09:07

Bastøfergen 2017. Foto Jan Kronberg
Bastøfergene driftes i våre dager av Bastø Fosen. Her er to av fergene fotografert ved kai i Værla 2006. Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf

Bastø-Fosen driver Bastøfergene Moss-Horten, som er Norges travleste fergesamband. Bastø-Fosen overtok driften etter Gokstad AS i 2006 og har konsesjon til 2026. Daglig trafikkeres fjorden med fem ferger, Bastø I-V, som går kontinuerlig fra kl. 05.00 til 00.30.

Bastø Fosen AS ble stiftet 12. oktober 1995 og er et heleid datterselskap av Torghatten ASA. Selskapet kjøpte tre nye ferger i 2017, slik at fem ferger er i drift. Det året ble 1,8 millioner biler med sjåfører fraktet over Oslofjorden. Da ble det også gratis for gående og syklende passasjerer å reise med Bastø. To Bastøferger skal bygges om til elektrisk drift og en het ny elektrisk ferge er bestilt. Dermed vil drivstoffutslippet reduseres med 75 prosent fra 2021.

Se også:

Kilde:

  • Bedriftens hjemmeside
  • Moss Avis

EV