Bastø Fosen: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Bastø Fosen IMG 9122.jpg|600px|thumb|right||'''Bastøferga''' på vei inn utenfor Sjøbadet. ''Foto: Jan Kronberg (2018)'']]
[[Fil:Bastø Fosen IMG 9122.jpg|550px|thumb|right||'''Bastøferga''' på vei inn utenfor Sjøbadet. ''Foto: Jan Kronberg (2018)'']]
[[Fil:MBL_0379_Bastø_Fosen.png|300px|thumb|right|'''Bastøfergene''' driftes i våre dager av Bastø Fosen. Her er to av fergene fotografert ved kai i Værla 2006. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf'']]


'''Bastø-Fosen''' driver [[Bastøfergene]] Moss-Horten, som er Norges travleste fergesamband. Bastø-Fosen overtok driften etter Gokstad AS i 2006 og har konsesjon til 2026. Daglig trafikkeres fjorden med fem ferger, Bastø I-V, som går kontinuerlig fra kl. 05.00 til 00.30.
'''Bastø-Fosen''' driver [[Bastøfergene]] Moss-Horten, som er Norges travleste fergesamband. Bastø-Fosen overtok driften etter Gokstad AS i 2006 og har konsesjon til 2026. Daglig trafikkeres fjorden med fem ferger, Bastø I-V, som går kontinuerlig fra kl. 05.00 til 00.30.
Linje 6: Linje 5:
Bastø Fosen AS ble stiftet 12. oktober 1995 og er et heleid datterselskap av Torghatten ASA.  
Bastø Fosen AS ble stiftet 12. oktober 1995 og er et heleid datterselskap av Torghatten ASA.  
Selskapet kjøpte tre nye ferger i 2017, slik at fem ferger er i drift. Det året ble 1,8 millioner biler med sjåfører fraktet over Oslofjorden. Da ble det også gratis for gående og syklende passasjerer å reise med Bastø. To Bastøferger skal bygges om til elektrisk drift og en het ny elektrisk ferge er bestilt. Dermed vil drivstoffutslippet reduseres med 75 prosent fra 2021.
Selskapet kjøpte tre nye ferger i 2017, slik at fem ferger er i drift. Det året ble 1,8 millioner biler med sjåfører fraktet over Oslofjorden. Da ble det også gratis for gående og syklende passasjerer å reise med Bastø. To Bastøferger skal bygges om til elektrisk drift og en het ny elektrisk ferge er bestilt. Dermed vil drivstoffutslippet reduseres med 75 prosent fra 2021.
[[Fil:MBL_0379_Bastø_Fosen.png|375px|thumb|left|'''Bastøfergene''' driftes i våre dager av Bastø Fosen. Her er to av fergene fotografert ved kai i Værla 2006. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf'']]


'''Se også:'''
'''Se også:'''

Sideversjonen fra 31. aug. 2020 kl. 22:19

Bastøferga på vei inn utenfor Sjøbadet. Foto: Jan Kronberg (2018)

Bastø-Fosen driver Bastøfergene Moss-Horten, som er Norges travleste fergesamband. Bastø-Fosen overtok driften etter Gokstad AS i 2006 og har konsesjon til 2026. Daglig trafikkeres fjorden med fem ferger, Bastø I-V, som går kontinuerlig fra kl. 05.00 til 00.30.

Bastø Fosen AS ble stiftet 12. oktober 1995 og er et heleid datterselskap av Torghatten ASA. Selskapet kjøpte tre nye ferger i 2017, slik at fem ferger er i drift. Det året ble 1,8 millioner biler med sjåfører fraktet over Oslofjorden. Da ble det også gratis for gående og syklende passasjerer å reise med Bastø. To Bastøferger skal bygges om til elektrisk drift og en het ny elektrisk ferge er bestilt. Dermed vil drivstoffutslippet reduseres med 75 prosent fra 2021.

Bastøfergene driftes i våre dager av Bastø Fosen. Her er to av fergene fotografert ved kai i Værla 2006. Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf


Se også:

Kilde:

  • Bedriftens hjemmeside
  • Moss Avis

EV