Storebro: Forskjell mellom sideversjoner
Nytt bilde |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 7: | Linje 7: | ||
Framover i tid var det mye krangel om hvem som skulle vedlikeholde Storebro – Jernverket eller Moss by. Fossen og brua markerte grensen mellom Moss og [[Moss Jernverk]]. Verket ble innlemmet i Moss i 1876. I 1771 ble brofundamentene bygd opp på nytt i stein og trebrua fornyet. Dette holdt fram til 1837 da trebroa ble bygd om til en steinvelvbru, og i 1938 ble Storebro forsterket med betong. | Framover i tid var det mye krangel om hvem som skulle vedlikeholde Storebro – Jernverket eller Moss by. Fossen og brua markerte grensen mellom Moss og [[Moss Jernverk]]. Verket ble innlemmet i Moss i 1876. I 1771 ble brofundamentene bygd opp på nytt i stein og trebrua fornyet. Dette holdt fram til 1837 da trebroa ble bygd om til en steinvelvbru, og i 1938 ble Storebro forsterket med betong. | ||
Under storflommen i år 2000 holdt Storebro på å ryke. Da var fossen så stor at vannet kunne ha løftet broa opp. Takket være digre og tunge sandsekker på broa, holdt den. | Under storflommen i år 2000 holdt Storebro på å ryke. Da var fossen så stor at vannet kunne ha løftet broa opp. Takket være digre og tunge sandsekker på broa, holdt den. | ||
Første gang man vet at Moss er nevnt, var i 1399, da ”Morsaæe Brue” ble omtalt i biskop Eysteins | |||
fortegnelse over gårder som tilhørte bispestolen. | |||
Byen hadde i noen år måttet gjøre alle reparasjoner, men | |||
den greide ikke å holde den i forsvarlig stand. Høy flom og forråtnelse kunne sette de reisendes liv i | |||
fare. Dette ble altfor meget for borgerskapet alene. Almuens kjøring av ved og kull til Verket og annen | |||
ferdsel var like stor som borgerskapets, hevdet de. | |||
Linje 21: | Linje 30: | ||
---- | ---- | ||
[[PE]] | |||
[[Kategori: Bruer]] | [[Kategori: Bruer]] |
Sideversjonen fra 29. jan. 2021 kl. 15:13
Storebro er broa over Mossefossen i Moss.
Allerede i 1221 er det nevnt ei bru i Moss. Da forfulgte Håkon Håkonsons menn en gruppe som kaltes Ribbungene, etter å ha gått i land på Jolund- Jeløy. Ribbungene kom seg unna da de løftet vekk ei bru, så Håkon Håkonsens folk ikke kom videre. Dette må ha vært ei tidlig bru over mossefossen.
Framover i tid var det mye krangel om hvem som skulle vedlikeholde Storebro – Jernverket eller Moss by. Fossen og brua markerte grensen mellom Moss og Moss Jernverk. Verket ble innlemmet i Moss i 1876. I 1771 ble brofundamentene bygd opp på nytt i stein og trebrua fornyet. Dette holdt fram til 1837 da trebroa ble bygd om til en steinvelvbru, og i 1938 ble Storebro forsterket med betong. Under storflommen i år 2000 holdt Storebro på å ryke. Da var fossen så stor at vannet kunne ha løftet broa opp. Takket være digre og tunge sandsekker på broa, holdt den.
Første gang man vet at Moss er nevnt, var i 1399, da ”Morsaæe Brue” ble omtalt i biskop Eysteins fortegnelse over gårder som tilhørte bispestolen.
Byen hadde i noen år måttet gjøre alle reparasjoner, men den greide ikke å holde den i forsvarlig stand. Høy flom og forråtnelse kunne sette de reisendes liv i fare. Dette ble altfor meget for borgerskapet alene. Almuens kjøring av ved og kull til Verket og annen ferdsel var like stor som borgerskapets, hevdet de.
Se også: Lillebro
Kilder:
- Soga om Håkon Håkonson (Oslo 1963)
- Fra det gamle Moss (Moss 1901)
- Glimt fra Moss gjennom 700 år (Moss 1954)
- Glimt fra veghistorien i Østfold (Statens vegvesen i Østfold 1997)