Den Fredrikhaldske Kongevei: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 3: | Linje 3: | ||
Den Frederikhaldske Kongeveien kommer fra Akershus til Østfold over Sonsveien, over Kulpeeåsen, Gamlegården, Bukta, Brua, (sidevei via [[Nøkkeland]] til [[Gashus gård|Gashus]]) [[Kilsbakken]], [[Molbekktjernet|Molbekk]], [[Verket]], videre oppover Kongens gate og fulgte Raet mor Råde. | Den Frederikhaldske Kongeveien kommer fra Akershus til Østfold over Sonsveien, over Kulpeeåsen, Gamlegården, Bukta, Brua, (sidevei via [[Nøkkeland]] til [[Gashus gård|Gashus]]) [[Kilsbakken]], [[Molbekktjernet|Molbekk]], [[Verket]], videre oppover Kongens gate og fulgte Raet mor Råde. | ||
Deler av veien, spesielt [[Gamleveien]], [[Kilsbakken]] – [[Verket]], er den mest intakte delen av Kongeveien mellom Kristiania og Svinesund. Opprinnelig gikk det en ride- og kløvvei her, ofte identisk med oldtidsveien. Den gamle hvelvbroen av stein ligger under nåværende bro over [[Kambobekken]]. I 1870 ble veien avløst som hovedvei da Kambochausseen (Osloveien) ble bygget. | Deler av veien, spesielt [[Gamleveien]], [[Kilsbakken]] – [[Verket]], er den mest intakte delen av Kongeveien mellom Kristiania og Svinesund. Opprinnelig gikk det en ride- og kløvvei her, ofte identisk med oldtidsveien. Den gamle hvelvbroen av stein ligger under nåværende bro over [[Kambobekken]]. I 1870 ble veien avløst som hovedvei da Kambochausseen (Osloveien) ble bygget. | ||
Betegnelsen Kongevei gikk ut av bruk i 1824 da Norge fikk ny veilov. | |||
(Fra Kongeveien ble det lagt en sidevei til Tronvig fergested på Jeløy der man kunne få båt over til Horten. På strekningen mellom Kjellandsvik og Tronvik er det meste av den gamle postveien intakt.) | (Fra Kongeveien ble det lagt en sidevei til Tronvig fergested på Jeløy der man kunne få båt over til Horten. På strekningen mellom Kjellandsvik og Tronvik er det meste av den gamle postveien intakt.) |
Sideversjonen fra 19. jan. 2022 kl. 16:26
Kongeveien er den gamle betegnelsen for riksveiene som lå under kongens (statens) forvaltning. Den Fredrikhaldske Kongevei førte fra Christiania via Moss til Fredrikshald/Halden og videre til København. Den var ferdig i 1703.
Den Frederikhaldske Kongeveien kommer fra Akershus til Østfold over Sonsveien, over Kulpeeåsen, Gamlegården, Bukta, Brua, (sidevei via Nøkkeland til Gashus) Kilsbakken, Molbekk, Verket, videre oppover Kongens gate og fulgte Raet mor Råde. Deler av veien, spesielt Gamleveien, Kilsbakken – Verket, er den mest intakte delen av Kongeveien mellom Kristiania og Svinesund. Opprinnelig gikk det en ride- og kløvvei her, ofte identisk med oldtidsveien. Den gamle hvelvbroen av stein ligger under nåværende bro over Kambobekken. I 1870 ble veien avløst som hovedvei da Kambochausseen (Osloveien) ble bygget. Betegnelsen Kongevei gikk ut av bruk i 1824 da Norge fikk ny veilov.
(Fra Kongeveien ble det lagt en sidevei til Tronvig fergested på Jeløy der man kunne få båt over til Horten. På strekningen mellom Kjellandsvik og Tronvik er det meste av den gamle postveien intakt.)
Kilder:
- Det Store Norske Leksikon
- Moss Historielag