FMF: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Danke (diskusjon | bidrag)
Ingen redigeringsforklaring
Danke (diskusjon | bidrag)
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
'''Mudringslekteren (excavator) FMF''' ble bygd for østfoldbyene Halden, Moss og Fredrikstad for å utføre mudringsarbeid i de tre byene. Under slep på vei til Moss 17. september 1937 synker lekteren utenfor [[Reiertangen]] i høye bølger. En arbeidsdykker fra Norsk Bjergingskompani er nede og sjekker båten, hvorpå den blir avskrevet som vrak. Skipet ble funnet på nytt av [[Moss Undervannsklubb]] i 2008.
[[Fil:fmf.jpg|200px|thumb|right|'''FMF''' Mudringslekteren i Fredrikstad. ''Foto: Fredrikstad Museum'']]
I dag ligger vraket midt i leia til [[Bastøfergene]], og er et yndet fiskested for de som klarer å finne vraket.
 
'''Mudringslekteren (excavator) FMF''' ble bygd for østfoldbyene Halden, Moss og Fredrikstad for å utføre mudringsarbeid i de tre byene, og hadde byggenummer 10 på Fredrikstad Mekaniske Verksted. Under slep på vei til Moss 17. september 1937 synker lekteren utenfor [[Reiertangen]] i høye bølger. En arbeidsdykker fra Norsk Bjergingskompani er nede og sjekker båten, hvorpå den blir avskrevet som vrak. Skipet ble funnet på nytt av [[Moss Undervannsklubb]] i 2008.
I dag ligger vraket midt i leia til [[Bastøfergene]], og er et yndet fiskested for de som klarer å finne vraket. Skipsklokken ble lokalisert i 2013, og er levert inn til Norsk Maritimt Museum.

Sideversjonen fra 23. jun. 2014 kl. 20:08

FMF Mudringslekteren i Fredrikstad. Foto: Fredrikstad Museum

Mudringslekteren (excavator) FMF ble bygd for østfoldbyene Halden, Moss og Fredrikstad for å utføre mudringsarbeid i de tre byene, og hadde byggenummer 10 på Fredrikstad Mekaniske Verksted. Under slep på vei til Moss 17. september 1937 synker lekteren utenfor Reiertangen i høye bølger. En arbeidsdykker fra Norsk Bjergingskompani er nede og sjekker båten, hvorpå den blir avskrevet som vrak. Skipet ble funnet på nytt av Moss Undervannsklubb i 2008. I dag ligger vraket midt i leia til Bastøfergene, og er et yndet fiskested for de som klarer å finne vraket. Skipsklokken ble lokalisert i 2013, og er levert inn til Norsk Maritimt Museum.