FMF: Forskjell mellom sideversjoner
Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 3: | Linje 3: | ||
'''Mudringslekteren (excavator) FMF''' ble bygd for østfoldbyene Halden, Moss og Fredrikstad for å utføre mudringsarbeid i de tre byene, og hadde byggenummer 10 på Fredrikstad Mekaniske Verksted. Under slep på vei til Moss 17. september 1937 synker lekteren utenfor [[Reiertangen]] i høye bølger. En arbeidsdykker fra Norsk Bjergingskompani er nede og sjekker båten, hvorpå den blir avskrevet som vrak. Skipet ble funnet på nytt av [[Moss Undervannsklubb]] i 2008. | '''Mudringslekteren (excavator) FMF''' ble bygd for østfoldbyene Halden, Moss og Fredrikstad for å utføre mudringsarbeid i de tre byene, og hadde byggenummer 10 på Fredrikstad Mekaniske Verksted. Under slep på vei til Moss 17. september 1937 synker lekteren utenfor [[Reiertangen]] i høye bølger. En arbeidsdykker fra Norsk Bjergingskompani er nede og sjekker båten, hvorpå den blir avskrevet som vrak. Skipet ble funnet på nytt av [[Moss Undervannsklubb]] i 2008. | ||
I dag ligger vraket midt i leia til [[Bastøfergene]], og er et yndet fiskested for de som klarer å finne vraket. Skipsklokken ble lokalisert i 2013, og er levert inn til Norsk Maritimt Museum. | I dag ligger vraket midt i leia til [[Bastøfergene]], og er et yndet fiskested for de som klarer å finne vraket. Skipsklokken ble lokalisert i 2013, og er levert inn til Norsk Maritimt Museum. | ||
Artikkelen er skrevet av DANKE (Dan Kåre Engebretsen) |
Sideversjonen fra 24. jun. 2014 kl. 09:54
Mudringslekteren (excavator) FMF ble bygd for østfoldbyene Halden, Moss og Fredrikstad for å utføre mudringsarbeid i de tre byene, og hadde byggenummer 10 på Fredrikstad Mekaniske Verksted. Under slep på vei til Moss 17. september 1937 synker lekteren utenfor Reiertangen i høye bølger. En arbeidsdykker fra Norsk Bjergingskompani er nede og sjekker båten, hvorpå den blir avskrevet som vrak. Skipet ble funnet på nytt av Moss Undervannsklubb i 2008. I dag ligger vraket midt i leia til Bastøfergene, og er et yndet fiskested for de som klarer å finne vraket. Skipsklokken ble lokalisert i 2013, og er levert inn til Norsk Maritimt Museum.
Artikkelen er skrevet av DANKE (Dan Kåre Engebretsen)