FMF: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 2: Linje 2:


'''Mudringslekteren (excavator) FMF''' ble bygd for østfoldbyene Halden, Moss og Fredrikstad for å utføre mudringsarbeid i de tre byene, og hadde byggenummer 10 på Fredrikstad Mekaniske Verksted. Under slep på vei til Moss 17. september 1937 synker lekteren utenfor [[Reiertangen]] i høye bølger. En arbeidsdykker fra Norsk Bjergingskompani er nede og sjekker båten, hvorpå den blir avskrevet som vrak. Skipet ble funnet på nytt av [[Moss Undervannsklubb]] i 2008.
'''Mudringslekteren (excavator) FMF''' ble bygd for østfoldbyene Halden, Moss og Fredrikstad for å utføre mudringsarbeid i de tre byene, og hadde byggenummer 10 på Fredrikstad Mekaniske Verksted. Under slep på vei til Moss 17. september 1937 synker lekteren utenfor [[Reiertangen]] i høye bølger. En arbeidsdykker fra Norsk Bjergingskompani er nede og sjekker båten, hvorpå den blir avskrevet som vrak. Skipet ble funnet på nytt av [[Moss Undervannsklubb]] i 2008.
I dag ligger vraket midt i leia til [[Bastøfergene]], og er et yndet fiskested for de som klarer å finne vraket. Skipsklokken ble lokalisert i 2013, og er levert inn til Norsk Maritimt Museum.
I dag ligger vraket midt i leia til [[Bastøfergene]], og er et yndet fiskested for de som klarer å finne vraket. Skipsklokken ble lokalisert i 2013, og er levert inn til Norsk Maritimt Museum.




----
Artikkelen er skrevet av DANKE (Dan Kåre Engebretsen)
Artikkelen er skrevet av DANKE (Dan Kåre Engebretsen)
[[Kategori: Skipsvrak]]

Sideversjonen fra 3. jul. 2014 kl. 23:34

FMF Mudringslekteren i Fredrikstad. Foto: Fredrikstad Museum

Mudringslekteren (excavator) FMF ble bygd for østfoldbyene Halden, Moss og Fredrikstad for å utføre mudringsarbeid i de tre byene, og hadde byggenummer 10 på Fredrikstad Mekaniske Verksted. Under slep på vei til Moss 17. september 1937 synker lekteren utenfor Reiertangen i høye bølger. En arbeidsdykker fra Norsk Bjergingskompani er nede og sjekker båten, hvorpå den blir avskrevet som vrak. Skipet ble funnet på nytt av Moss Undervannsklubb i 2008.

I dag ligger vraket midt i leia til Bastøfergene, og er et yndet fiskested for de som klarer å finne vraket. Skipsklokken ble lokalisert i 2013, og er levert inn til Norsk Maritimt Museum.



Artikkelen er skrevet av DANKE (Dan Kåre Engebretsen)