Riksvei 1: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
'''Riksvei 1''' mellom Oslo og Kornsjø, senere Svinesund, gikk gjennom Moss. Lenge før begrepet riksvei eksisterte, gikk [[Den Fredrikhaldske Kongevei]] gjennom [[Kongens gate]], [[Verket]], [[Gamleveien]] og gjennom skogen ned [[Kilsbakken]] til Kambo og videre mot Oslo. Riksvei 1 fulgte litt av samme trase, men i stedet for å ta opp ved Gamleveien og gjennom skogen til Kambo, fulgte Riksvei 1 [[Osloveien]] til «[[Tigerplassen]]», deretter nordover gjennom tunet på [[Kambo gård]], krysset jernbanelinjen ved tidligere Kambo stasjon og fortsatte nordover til fylkesgrensen.
'''Riksvei 1''' mellom Oslo og Kornsjø, senere Svinesund, gikk gjennom Moss. Lenge før begrepet riksvei eksisterte, gikk [[Den Fredrikhaldske Kongevei]] inn i Moss fra Høyda i syd gjennom [[Klostergata]] og [[Kongens gate]], [[Verket]], [[Gamleveien]] og gjennom skogen ned [[Kilsbakken]] til Kambo og videre mot Oslo. Riksvei 1 fulgte litt av samme trase, men i stedet for å ta opp ved Gamleveien og gjennom skogen til Kambo, fulgte Riksvei 1 [[Osloveien]] til «[[Tigerplassen]]», deretter nordover gjennom tunet på [[Kambo gård]], krysset jernbanelinjen ved tidligere Kambo stasjon og fortsatte nordover til fylkesgrensen.
 
I 1957 ble riksveien lagt om over [[Krapfoss]], hvor [[Krapfossbrua]] måtte forsterkes for å tåle den økende trafikken. I 1965 var det slutt på Riksvei 1, da fikk veien i stedet navnet [[Europavei 6]], (E 6) med senere mange omlegginger.


I 1957 ble riksveien lagt om. Traseen sydover fra Tigerplassen gikk da ikke lenger ned til Verket, med fulgte Krapfossveien til Vålerveien, deretter over [[Krapfoss]], hvor [[Krapfossbrua]] måtte forsterkes for å tåle den økende trafikken. Deretter fulgte den Øreveiens nåværende trase opp til Høyda, der den gikk videre sydover i Rygge.  I 1965 var det slutt på Riksvei 1, da fikk veien i stedet navnet [[Europavei 6]], (E 6) med senere mange omlegginger.




Kilde: Tore H. Wiik


----
----
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt ([[EV]])
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt ([[EV]]) og Jørgen Ludvigsen (''J.L''.)


[[Kategori: Samferdsel]]
[[Kategori: Samferdsel]]

Sideversjonen fra 9. sep. 2014 kl. 13:55

Riksvei 1 mellom Oslo og Kornsjø, senere Svinesund, gikk gjennom Moss. Lenge før begrepet riksvei eksisterte, gikk Den Fredrikhaldske Kongevei inn i Moss fra Høyda i syd gjennom Klostergata og Kongens gate, Verket, Gamleveien og gjennom skogen ned Kilsbakken til Kambo og videre mot Oslo. Riksvei 1 fulgte litt av samme trase, men i stedet for å ta opp ved Gamleveien og gjennom skogen til Kambo, fulgte Riksvei 1 Osloveien til «Tigerplassen», deretter nordover gjennom tunet på Kambo gård, krysset jernbanelinjen ved tidligere Kambo stasjon og fortsatte nordover til fylkesgrensen.

I 1957 ble riksveien lagt om. Traseen sydover fra Tigerplassen gikk da ikke lenger ned til Verket, med fulgte Krapfossveien til Vålerveien, deretter over Krapfoss, hvor Krapfossbrua måtte forsterkes for å tåle den økende trafikken. Deretter fulgte den Øreveiens nåværende trase opp til Høyda, der den gikk videre sydover i Rygge. I 1965 var det slutt på Riksvei 1, da fikk veien i stedet navnet Europavei 6, (E 6) med senere mange omlegginger.


Kilde: Tore H. Wiik


Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV) og Jørgen Ludvigsen (J.L.)