Kanalen: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 3: | Linje 3: | ||
'''Kanalen''' mellom Moss og Jeløy åpnet for mer sjøfart i Moss, da seilskutene slapp å gå rundt Jeløy og vente på skifte i vindretningen. Kong Christian IV befalte allerede i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom [[Værlesanden]]. Men anlegget ble startet først i 1812 – og stoppet samme år av økonomiske grunner. | '''Kanalen''' mellom Moss og Jeløy åpnet for mer sjøfart i Moss, da seilskutene slapp å gå rundt Jeløy og vente på skifte i vindretningen. Kong Christian IV befalte allerede i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom [[Værlesanden]]. Men anlegget ble startet først i 1812 – og stoppet samme år av økonomiske grunner. | ||
Men arbeidene ble gjenopptatt noen tiår senere, og kanalen ble offisielt åpnet 6. november 1855, med bro fra [[Jeløygata|Gjeløegaden]] til øya. Allerede før nyttår hadde 84 store og 50 mindre skuter gått gjennom kanalen, så behovet vistes tydelig med det samme. [[Tollboden]] ble bygget i 1859 på bysida tett inntil brua. Det ble etter hvert nødvendig med mange reparasjoner og forbedringer, kanalen ble gjort dypere og det ble bygget ny kanalbro i forlengelsen av [[Helgerødgata]] i 1888, så man regner med den endelige ferdigstillelsen først i 1892. | Men arbeidene ble gjenopptatt noen tiår senere, og kanalen ble offisielt åpnet 6. november 1855, med bro fra [[Jeløygata|Gjeløegaden]] til øya. Allerede før nyttår hadde 84 store og 50 mindre skuter gått gjennom kanalen, så behovet vistes tydelig med det samme. [[Tollboden]] ble bygget i 1859 på bysida tett inntil brua. Det ble etter hvert nødvendig med mange reparasjoner og forbedringer, kanalen ble gjort dypere i 1887 og det ble bygget ny kanalbro i forlengelsen av [[Helgerødgata]] i 1888, så man regner med den endelige ferdigstillelsen først i 1892. | ||
I toppåret 1894 passerte over 6.000 båter gjennom kanalen. Fra å være en handelsby, ble Moss også en sjøfartsby, og det ble startet med skipsbygging i større skala på Jeløy fra 1870, på kanalens nordside. Dagens bro over kanalen ble innviet i 1957 og stengt for åpning i 1975. | I toppåret 1894 passerte over 6.000 båter gjennom kanalen. Fra å være en handelsby, ble Moss også en sjøfartsby, og det ble startet med skipsbygging i større skala på Jeløy fra 1870, på kanalens nordside. Dagens bro over kanalen ble innviet i 1957 og stengt for åpning i 1975. |
Sideversjonen fra 26. jan. 2015 kl. 20:31
Kanalen mellom Moss og Jeløy åpnet for mer sjøfart i Moss, da seilskutene slapp å gå rundt Jeløy og vente på skifte i vindretningen. Kong Christian IV befalte allerede i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble startet først i 1812 – og stoppet samme år av økonomiske grunner.
Men arbeidene ble gjenopptatt noen tiår senere, og kanalen ble offisielt åpnet 6. november 1855, med bro fra Gjeløegaden til øya. Allerede før nyttår hadde 84 store og 50 mindre skuter gått gjennom kanalen, så behovet vistes tydelig med det samme. Tollboden ble bygget i 1859 på bysida tett inntil brua. Det ble etter hvert nødvendig med mange reparasjoner og forbedringer, kanalen ble gjort dypere i 1887 og det ble bygget ny kanalbro i forlengelsen av Helgerødgata i 1888, så man regner med den endelige ferdigstillelsen først i 1892.
I toppåret 1894 passerte over 6.000 båter gjennom kanalen. Fra å være en handelsby, ble Moss også en sjøfartsby, og det ble startet med skipsbygging i større skala på Jeløy fra 1870, på kanalens nordside. Dagens bro over kanalen ble innviet i 1957 og stengt for åpning i 1975.
-
Postkortmotiv fra Kanalen i 1928. Navnet på brygga her var opprinnelig Honnørbrygga, men ble senere kalt bare Fiskebrygga.Foto: Mittet & Co
-
Tollbodbrygga slik den så ut på slutten av 1960-tallet da de gamle lagerlokalene nord for Fiskebasaren og den nye kanalbro ble fjernet. Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Bjørn Wisth
-
Tollbodbrygga på omtrent samme sted som bildet ovenfor i 2011. Fotograf: Bjørn Wisth
Kilder:
- Ørnulf Ree: Moss før og nu
- J.H. Vogt: Fra småbylivet i Moss, 1946
- Kjell Henriksen: Om kanalen i Moss i Strandsitteren nr. 2, 2011
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV) og Jørgen Ludvigsen (JL)