Moss Havn KF: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 2: | Linje 2: | ||
'''Moss havn KF''' er et kommunalt foretak, adressen er Strandgata 10. Foretaket utfører havnetjenester, og lasting og lossing av all type gods. Virksomheten har egen havnesjef og et eget oppnevnt styre. | '''Moss havn KF''' er et kommunalt foretak, adressen er Strandgata 10. Foretaket utfører havnetjenester, og lasting og lossing av all type gods. Virksomheten har egen havnesjef og et eget oppnevnt styre. | ||
Fra | Fra gammelt av var grensene til havnen satt fra Rosnestangen/Moss Verk til Reiertangen/Saltbohuset (da i Rygge). | ||
Nå har havnen 670 meter kailengde med opp til 11 meter dybde, 13.800 kvadratmeter med havnelager og havneområdet er på 100.000 kvadratmeter. Det er planer om å fylle ut 50 mål innerst i havnen og utvidelse mot sør. | |||
Havnen var, sammen med fossen og skogene innenfor, forutsetningen for at Moss vokste frem – først og fremst som strandsted og videre som ladested, kjøpstad og industriby. Sagbrukene, kvernene og møllene i [[Mossefossen]] var de første elementer i det etter hvert industrialiserte Moss. | Havnen var, sammen med fossen og skogene innenfor, forutsetningen for at Moss vokste frem – først og fremst som strandsted og videre som ladested, kjøpstad og industriby. Sagbrukene, kvernene og møllene i [[Mossefossen]] var de første elementer i det etter hvert industrialiserte Moss. | ||
Sideversjonen fra 3. mar. 2016 kl. 15:21
Moss havn KF er et kommunalt foretak, adressen er Strandgata 10. Foretaket utfører havnetjenester, og lasting og lossing av all type gods. Virksomheten har egen havnesjef og et eget oppnevnt styre. Fra gammelt av var grensene til havnen satt fra Rosnestangen/Moss Verk til Reiertangen/Saltbohuset (da i Rygge). Nå har havnen 670 meter kailengde med opp til 11 meter dybde, 13.800 kvadratmeter med havnelager og havneområdet er på 100.000 kvadratmeter. Det er planer om å fylle ut 50 mål innerst i havnen og utvidelse mot sør. Havnen var, sammen med fossen og skogene innenfor, forutsetningen for at Moss vokste frem – først og fremst som strandsted og videre som ladested, kjøpstad og industriby. Sagbrukene, kvernene og møllene i Mossefossen var de første elementer i det etter hvert industrialiserte Moss.
Men tidligere kan havnen i Moss spores tilbake til 1500-tallet. Rundt år 1560 fikk Moss status som ladested. Det vil si at havnen da hadde kongelig godkjennelse som import- og eksporthavn. For Moss dreide det seg først og fremst om trelast. Havnen lå på begge sider av det landområdet som ble gravet ut som kanal, på sørsiden om vinteren når Mossesundet var islagt og på nordsiden om sommeren. Fergeleiet ble flyttet fra Mossesundet til Værla i 1932 for at fergene slapp å stanse trafikken til og fra Jeløy hver gang de kom eller gikk.
I 1964 vedtok havnestyret i en hastesak at fergeleiet på havnen skulle overlates til staten, i frykt for at store utbyggings- og vedlikeholdsutgifter skulle påfalle Moss kommune.
Havnen ble endret fra Moss havnevesen som en del av Moss kommune til et kommunalt foretak (Moss Havn KF) i 2001. Moss Havn har dannet alliansen med Borg Havn IKS og Horten Havnevesen KF og sammen kaller de tre triangelhavnene seg Havnealliansen. Containerterminalen var ferdig i 1994. Moss havn frakter opptil 61.000 containere i året, og utvikles til å bli en rendyrket containerhavn. Se også Værlebrygga.
Det er planer om å utvide Moss havn med å fylle ut nordre del av havna og forlenge den mot syd. I dette inngå også et nytt fergeleie for å kunne ha flere Bastøferger. Fergeleiet eies av Statens Vegvesen.
Kilder:
- Merete Ruud Gundersen
- Østfolds historie 3
- Moss Avis
- F.A.Z. Sandberg: Kjøbstaden Moss i dens fortid og nåtid.
Skrevet av Elisabeth Vogt (EV)