Bastøfergene: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Bastøfergene''' har fraktet folk mellom Moss og Horten siden 1884. ''Moss-Horten Dampskipsselskap'' ble opprettet i 1884 av Richard Peterson. | '''Bastøfergene''' har fraktet folk mellom Moss og Horten siden 1884. ''Moss-Horten Dampskipsselskap'' ble opprettet i 1884 av Richard Peterson. | ||
Den første båten som ble satt i trafikk het ''Axel''. Båt nr. 2 ble døpt ''Bastø''. Økt trafikk førte til at ''Bastø II'' ble satt i trafikk fra 1900. Før 1930 la Bastø til ved bryggen nord for [[Tollboden]] og gjorde en stor sving på Sundet hver gang den kom til Moss. Nå er bastøkaia i sydenden av Kanalen. I 1984 ble [[Alpha]] og Bastøfergene kjøpt av rederiet Gokstad. Båtene ble i denne perioden omdøpt til henholdsvis ''Østfold'' og ''Vestfold''. Gokstad flyttet rederiets hovedkvarter fra Moss til Horten. I 1996 overtok [[Bastø Fosen]] fergetrafikken. Det er et datterselskap av Fosen Trafikklag ASA. De døpte igjen fergene til ''Bastø'' 1, 2 og 3, men lot hovedkontoret forbli i Horten. | Den første båten som ble satt i trafikk het ''Axel''. Båt nr. 2 ble døpt ''Bastø''. Økt trafikk førte til at ''Bastø II'' ble satt i trafikk fra 1900. Før 1930 la Bastø til ved bryggen nord for [[Tollboden]] og gjorde en stor sving på Sundet hver gang den kom til Moss. Nå er bastøkaia i sydenden av Kanalen. I 1984 ble [[Alpha]] og Bastøfergene kjøpt av rederiet Gokstad. Båtene ble i denne perioden omdøpt til henholdsvis ''Østfold'' og ''Vestfold''. Gokstad flyttet rederiets hovedkvarter fra Moss til Horten. I 1996 overtok [[Bastø Fosen]] fergetrafikken. Det er et datterselskap av Fosen Trafikklag ASA. De døpte igjen fergene til ''Bastø'' 1, 2 og 3, men lot hovedkontoret forbli i Horten. Bastø Fosen har konsesjon for å drive bastøfergene frem til 2016. | ||
'''Kilde:'''Alphas 100 års jubileumshefte | '''Kilde:'''Alphas 100 års jubileumshefte |
Sideversjonen fra 21. mar. 2012 kl. 19:03
Bastøfergene har fraktet folk mellom Moss og Horten siden 1884. Moss-Horten Dampskipsselskap ble opprettet i 1884 av Richard Peterson.
Den første båten som ble satt i trafikk het Axel. Båt nr. 2 ble døpt Bastø. Økt trafikk førte til at Bastø II ble satt i trafikk fra 1900. Før 1930 la Bastø til ved bryggen nord for Tollboden og gjorde en stor sving på Sundet hver gang den kom til Moss. Nå er bastøkaia i sydenden av Kanalen. I 1984 ble Alpha og Bastøfergene kjøpt av rederiet Gokstad. Båtene ble i denne perioden omdøpt til henholdsvis Østfold og Vestfold. Gokstad flyttet rederiets hovedkvarter fra Moss til Horten. I 1996 overtok Bastø Fosen fergetrafikken. Det er et datterselskap av Fosen Trafikklag ASA. De døpte igjen fergene til Bastø 1, 2 og 3, men lot hovedkontoret forbli i Horten. Bastø Fosen har konsesjon for å drive bastøfergene frem til 2016.
Kilde:Alphas 100 års jubileumshefte
Denne siden er sist redigert av EV 28. nov 2010 kl. 15:59 (UTC)