Bastøfergene: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 9: Linje 9:
[[Kategori: Kommunikasjon]]
[[Kategori: Kommunikasjon]]


[[Kategori: Kommunikasjon]]
 




----
----
Denne siden er sist redigert av [[Bruker:EV|EV]] 28. nov 2010 kl. 15:59 (UTC)
Denne siden er sist redigert av [[Bruker:EV|EV]] 28. nov 2010 kl. 15:59 (UTC)

Sideversjonen fra 26. aug. 2012 kl. 06:14

Bastøfergene har fraktet folk mellom Moss og Horten siden 1884. Moss-Horten Dampskipsselskap ble opprettet i 1884 av Richard Peterson.

Den første båten som ble satt i trafikk het Axel. Båt nr. 2 ble døpt Bastø. Økt trafikk førte til at Bastø II ble satt i trafikk fra 1900. Før 1930 la Bastø til ved bryggen nord for Tollboden og gjorde en stor sving på Sundet hver gang den kom til Moss. Nå er Bastøkaia i sydenden av Kanalen. I 1984 ble Alpha og Bastøfergene kjøpt av rederiet Gokstad. Båtene ble i denne perioden omdøpt til henholdsvis Østfold og Vestfold. Gokstad flyttet rederiets hovedkvarter fra Moss til Horten. I 1996 overtok Bastø Fosen fergetrafikken. Det er et datterselskap av Fosen Trafikklag ASA. De døpte igjen fergene til Bastø I, II og III, men lot hovedkontoret forbli i Horten. Bastø Fosen har konsesjon for å drive bastøfergene frem til 2016.

EV

Kilde:Alphas 100 års jubileumshefte




Denne siden er sist redigert av EV 28. nov 2010 kl. 15:59 (UTC)