Nordvard: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
(11 mellomliggende versjoner av 3 brukere er ikke vist) | |||
Linje 3: | Linje 3: | ||
[[Fil:MBL_0345_Nordvard.png|200px|thumb|right|'''MS Nordvard''' ved havn i New Orleans før 2. verdenskrig. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum / Knut H. Næss's bildesamling / Norsk Skipsvrak arkiv / Erling Skjolden / fotograf ukjent'']] | [[Fil:MBL_0345_Nordvard.png|200px|thumb|right|'''MS Nordvard''' ved havn i New Orleans før 2. verdenskrig. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum / Knut H. Næss's bildesamling / Norsk Skipsvrak arkiv / Erling Skjolden / fotograf ukjent'']] | ||
'''MS Nordvard''' | [[Fil:Nordvard olje IMG_5906.jpg|400px|thumb|right|'''MS Nordvard''' blir tømt for olje våren 2023 ''Foto: JK'']] | ||
Nordvard var et norsk skip som ble bygget av Kockums Mekaniske Verksted i Malmø i 1925 | |||
Nordvard var et norsk skip som ble bygget av Kockums Mekaniske Verksted i Malmø i 1925. Det norske lasteskipet MS Nordvard ble kapret av tyskerne i det indiske hav 16. september 1940, og brukt som forsyningsskip under krigen. Etter en ombygging ble Nordvard liggende i Moss fra 23. mai 1944. | |||
Nordvard veltet over på siden etter fulltrefferen og ble liggende som vrak med 100 graders slagside. | Skipet gjorde kun korte turer inn til Oslo og Son frem til 28. desember da Nordvard møtte sin endelige skjebne. Skipet var lastet med en stor mengde materiell for de tyske ubåtene, inkludert torpedoer og drivstoff. | ||
Britiske bombefly hadde satt sine øyne på Horten og Moss, og natten 28. desember 1944, ble det sluppet 126 tonn bomber over Moss. Lancaster PB 342 rapporterte tilbake i England at den hadde hatt en fulltreffer på et skip i [[Mossesundet]] klokken 23.46. Eksplosjonen ble hørt over hele Moss sentrum, og en stor mengde vinduer i Moss ble blåst ut som en følge av eksplosjonen. Tyske rapporter meldte om 37 omkomne. Men det var trolig fest om bord denne kvelden, og tapstallene er høyst usikre. | |||
Nordvard veltet over på siden etter fulltrefferen og ble liggende som vrak med 100 graders slagside utenfor daværende [[Moss Aktiemøller]]. Nå er skipet delvis nedgravd i mudder. | |||
Gjennom årene har det tidvis lekket olje fra Nordvard, og til slutt ble det så ille at oljetankene måtte tømmes. | Gjennom årene har det tidvis lekket olje fra Nordvard, og til slutt ble det så ille at oljetankene måtte tømmes. | ||
Nordvard ble liggende på 34 meters dyp og lekket mindre mengder diesel frem til september 2007. Da ble det et stort hull på en av oljetankene. [[Mossesundet]] og [[Kanalen]] ble fylt opp med illeluktende diesel. Det kan ha vært opptil 2000 tonn diesel ombord. I 1993 ble det foretatt en tilstandskontroll av skroget. Nagler og plateskjøter var svært rustne, og det ble observert oljelekkasjer fra naglehull. Det ble antatt at rust ville forårsake kontinuerlig oljeutslipp om 1-10 år. Det ble startet tømming av Nordvard høsten 1993, men arbeidene ble stanset etter at man hadde fått ut fem tonn, fordi det ble bestemt at pengene skulle gå til å tømme Blücher i stedet. Nordvard ble i løpet av vinteren 2008 nesten tømt for olje og diesel, og etter funn av sprengstoff ble det lagt ned et midlertidig dykkeforbud på Nordvard. Men fortsatt lekket litt olje fra skipet, og stanken var merkbar, senest i 2022. | |||
I 2007-2008 tømte Kystverket Nordvard for 485 tonn med olje. Man var da overrasket over mengden. I årene som fulgte er det jevnlig blitt meldt om mindre lekkasjer. | |||
20. august 2022 er det mye olje i sundet. Det ble antatt et belte på cirka 50-100 meter bredt og 800 meter langt. Kommunen fraråder bading i Mossesundet. Moss fikk ansvar for videre oppfølging. | |||
I april og mai 2023 ble 600 meter med sperrelenser og 600 meter med absorberende lenser lagt ut, og et spesialskip lyktes med å få ut enda 18.000 liter olje. Men ennå kan det være noen oljerester igjen som er inneklemt i krokene. Likevel er Kystverket godt fornøyd, de har funnet en ny måte å fjerne olje fra andre vrak. | |||
Les mer på '''dykkepedia''': [http://dykkepedia.com/wiki/Nordvard Nordvard] | Les mer på '''dykkepedia''': [http://dykkepedia.com/wiki/Nordvard Nordvard] | ||
Linje 19: | Linje 29: | ||
* Dan Kåre Engebretsen | * Dan Kåre Engebretsen | ||
* Espen Vinje | * Espen Vinje | ||
* Moss Avis | |||
---- | ---- | ||
[[EV]] | |||
[[Kategori: Skip]] | [[Kategori: Skip]] | ||
[[Kategori: Skipsvrak]] | [[Kategori: Skipsvrak]] | ||
[[Kategori: Historie]] | [[Kategori: Historie]] |
Siste sideversjon per 27. jun. 2023 kl. 19:49
Nordvard var et norsk skip som ble bygget av Kockums Mekaniske Verksted i Malmø i 1925. Det norske lasteskipet MS Nordvard ble kapret av tyskerne i det indiske hav 16. september 1940, og brukt som forsyningsskip under krigen. Etter en ombygging ble Nordvard liggende i Moss fra 23. mai 1944.
Skipet gjorde kun korte turer inn til Oslo og Son frem til 28. desember da Nordvard møtte sin endelige skjebne. Skipet var lastet med en stor mengde materiell for de tyske ubåtene, inkludert torpedoer og drivstoff. Britiske bombefly hadde satt sine øyne på Horten og Moss, og natten 28. desember 1944, ble det sluppet 126 tonn bomber over Moss. Lancaster PB 342 rapporterte tilbake i England at den hadde hatt en fulltreffer på et skip i Mossesundet klokken 23.46. Eksplosjonen ble hørt over hele Moss sentrum, og en stor mengde vinduer i Moss ble blåst ut som en følge av eksplosjonen. Tyske rapporter meldte om 37 omkomne. Men det var trolig fest om bord denne kvelden, og tapstallene er høyst usikre.
Nordvard veltet over på siden etter fulltrefferen og ble liggende som vrak med 100 graders slagside utenfor daværende Moss Aktiemøller. Nå er skipet delvis nedgravd i mudder. Gjennom årene har det tidvis lekket olje fra Nordvard, og til slutt ble det så ille at oljetankene måtte tømmes.
Nordvard ble liggende på 34 meters dyp og lekket mindre mengder diesel frem til september 2007. Da ble det et stort hull på en av oljetankene. Mossesundet og Kanalen ble fylt opp med illeluktende diesel. Det kan ha vært opptil 2000 tonn diesel ombord. I 1993 ble det foretatt en tilstandskontroll av skroget. Nagler og plateskjøter var svært rustne, og det ble observert oljelekkasjer fra naglehull. Det ble antatt at rust ville forårsake kontinuerlig oljeutslipp om 1-10 år. Det ble startet tømming av Nordvard høsten 1993, men arbeidene ble stanset etter at man hadde fått ut fem tonn, fordi det ble bestemt at pengene skulle gå til å tømme Blücher i stedet. Nordvard ble i løpet av vinteren 2008 nesten tømt for olje og diesel, og etter funn av sprengstoff ble det lagt ned et midlertidig dykkeforbud på Nordvard. Men fortsatt lekket litt olje fra skipet, og stanken var merkbar, senest i 2022.
I 2007-2008 tømte Kystverket Nordvard for 485 tonn med olje. Man var da overrasket over mengden. I årene som fulgte er det jevnlig blitt meldt om mindre lekkasjer.
20. august 2022 er det mye olje i sundet. Det ble antatt et belte på cirka 50-100 meter bredt og 800 meter langt. Kommunen fraråder bading i Mossesundet. Moss fikk ansvar for videre oppfølging.
I april og mai 2023 ble 600 meter med sperrelenser og 600 meter med absorberende lenser lagt ut, og et spesialskip lyktes med å få ut enda 18.000 liter olje. Men ennå kan det være noen oljerester igjen som er inneklemt i krokene. Likevel er Kystverket godt fornøyd, de har funnet en ny måte å fjerne olje fra andre vrak.
Les mer på dykkepedia: Nordvard
Kilder:
- Dan Kåre Engebretsen
- Espen Vinje
- Moss Avis