Den Fredrikhaldske Kongevei: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
 
(4 mellomliggende sideversjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
Kongeveien er den gamle betegnelsen for riksveiene som lå under kongens (statens) forvaltning. Den Fredrikhaldske Kongevei førte fra Christiania via Moss til Fredrikshald/Halden og videre til København. Den var ferdig i 1703.
Kongeveien er den gamle betegnelsen for riksveiene som lå under kongens (statens) forvaltning. Den Fredrikhaldske Kongevei førte fra Christiania via Moss til Fredrikshald/Halden og videre til København. Denne veien var beordret bygget i 1636 av Kong Christian IV, men den var ferdig før i 1703.


Kongeveien kommer fra Akershus til Østfold over Sonsveien, over Kulpeeåsen, Gamlegården, Bukta, Brua, (sidevei via [[Nøkkeland]] til [[Gashus gård|Gashus]]) [[Kilsbakken]], [[Molbekktjernet|Molbekk]], [[Verket]].  
Den Frederikhaldske Kongeveien kommer fra Akershus til Østfold over Sonsveien, over Kulpeeåsen, Gamlegården, Bukta, Brua, (sidevei via [[Nøkkeland]] til [[Gashus gård|Gashus]]) [[Kilsbakken]], [[Molbekktjernet|Molbekk]], [[Verket]], videre oppover Kongens gate og fulgte Raet mor Råde.
Deler av veien, spesielt [[Gamleveien]], [[Kilsbakken]] – [[Verket]], er den mest intakte delen av Kongeveien mellom Kristiania og Svinesund. Opprinnelig gikk det en ride- og kløvvei, ofte identisk med oldtidsveien. Den gamle hvelvbru av stein ligger under nåværende bro over [[Kambobekken]]. I 1870 ble veien avløst som hovedvei da Kambochausseen (Osloveien) ble bygget.
Deler av veien, spesielt [[Gamleveien]], [[Kilsbakken]] – [[Verket]], er den mest intakte delen av Kongeveien mellom Kristiania og Svinesund. Opprinnelig gikk det en ride- og kløvvei her, ofte identisk med oldtidsveien. Den gamle hvelvbroen av stein ligger under nåværende bro over [[Kambobekken]]. I 1870 ble veien avløst som hovedvei da Kambochausseen (Osloveien) ble bygget.
Betegnelsen Kongevei gikk ut av bruk i 1824 da Norge fikk ny veilov.


(Fra Kongeveien ble det lagt en sidevei til Tronvig fergested på Jeløy der man kunne båt over til Horten. På strekningen mellom Kjellandsvik og Tronvik er det meste av den gamle postveien intakt.)  
(Fra Kongeveien ble det lagt en sidevei med en "lørje" av en båt over [[Mossesundet]] til Jeløy og vei videre til Tronvig fergested på Jeløy. Der kunne man få båtskyss over til Horten. På strekningen mellom [[Kjellandsvik]] og [[Tronvik]] er det meste av den gamle postveien intakt.)  


'''Kilder:'''
'''Kilder:'''


* Det Store Norske Leksikon
* Det Store Norske Leksikon
* Moss Historielag
* Boken "Mosseskogen - Kambo"
----
----
[[SHU]] og [[EV]]
[[SHU]] og [[EV]]

Siste sideversjon per 25. jan. 2024 kl. 11:47

Kongeveien er den gamle betegnelsen for riksveiene som lå under kongens (statens) forvaltning. Den Fredrikhaldske Kongevei førte fra Christiania via Moss til Fredrikshald/Halden og videre til København. Denne veien var beordret bygget i 1636 av Kong Christian IV, men den var ferdig før i 1703.

Den Frederikhaldske Kongeveien kommer fra Akershus til Østfold over Sonsveien, over Kulpeeåsen, Gamlegården, Bukta, Brua, (sidevei via Nøkkeland til Gashus) Kilsbakken, Molbekk, Verket, videre oppover Kongens gate og fulgte Raet mor Råde. Deler av veien, spesielt Gamleveien, KilsbakkenVerket, er den mest intakte delen av Kongeveien mellom Kristiania og Svinesund. Opprinnelig gikk det en ride- og kløvvei her, ofte identisk med oldtidsveien. Den gamle hvelvbroen av stein ligger under nåværende bro over Kambobekken. I 1870 ble veien avløst som hovedvei da Kambochausseen (Osloveien) ble bygget. Betegnelsen Kongevei gikk ut av bruk i 1824 da Norge fikk ny veilov.

(Fra Kongeveien ble det lagt en sidevei med en "lørje" av en båt over Mossesundet til Jeløy og vei videre til Tronvig fergested på Jeløy. Der kunne man få båtskyss over til Horten. På strekningen mellom Kjellandsvik og Tronvik er det meste av den gamle postveien intakt.)

Kilder:

  • Det Store Norske Leksikon
  • Moss Historielag
  • Boken "Mosseskogen - Kambo"

SHU og EV