Værlebukta: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
(3 mellomliggende versjoner av en annen bruker er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil: | [[Fil:Kiting på Værla IMG_5316.JPG|600px|thumb|right|'''Værlebukta''' er et populært sted for kitere, men må ikke komme i veien for [[Bastøfergene]].''Foto: JK (2020)'']] | ||
'''Værla''', eller Værlebukta. I eldre tid skal landtungen mellom Jeløy og fastlandet ha vært kalt Vedelen etter Vedel, som betød vadested. Derav kom navnet Wærlebugten, og senere Værlen. Allerede i 1830-40-årene ble det diskutert å bygge et bryggeanlegg her. | '''Værla''', eller Værlebukta. I eldre tid skal landtungen mellom Jeløy og fastlandet ha vært kalt Vedelen etter Vedel, som betød vadested. Derav kom navnet Wærlebugten, og senere Værlen. | ||
Allerede i 1830-40-årene ble det diskutert å bygge et bryggeanlegg her. | |||
Den første bryggen i Værlebukta ble bygget i 1716. Men det kan være ganske værhardt i området, og den ble ødelagt flere ganger. I 1807 anla Henrik Gerner en steinbrygge på Melløs' grunn, og den ble benyttet til utskipning av tegl- og murstein fra teglverket der. Tidligere var det også en rekke trebrygger innerst i Værla, men de ble ødelagt av en springflo 3.desember 1914, og nesten alle båtene ble knust. | Den første bryggen i Værlebukta ble bygget i 1716. Men det kan være ganske værhardt i området, og den ble ødelagt flere ganger. I 1807 anla Henrik Gerner en steinbrygge på Melløs' grunn, og den ble benyttet til utskipning av tegl- og murstein fra teglverket der. Tidligere var det også en rekke trebrygger innerst i Værla, men de ble ødelagt av en springflo 3.desember 1914, og nesten alle båtene ble knust. | ||
[[Kanalen]] ble innviet 6. november 1855, moloen på vestsiden sto da klar med fyrlykt, men først i 1913 ble det endelig bestemt å bygge ut [[Værlebrygga]] på østsiden av kanalen. Værlebrygga sto ferdig i 1921. Fergeleiet ble flyttet fra Mossesundet til Værla i 1932. | [[Kanalen]] ble innviet 6. november 1855, moloen på vestsiden sto da klar med fyrlykt, men først i 1913 ble det endelig bestemt å bygge ut [[Værlebrygga]] på østsiden av kanalen. Værlebrygga sto ferdig i 1921. Fergeleiet ble flyttet fra Mossesundet til Værla i 1932. | ||
Innerst i Værlebukta lå også Moss Kurbad, på sørsiden av [[Strandgata]]. Adressen var Strandgata 8. | Innerst i Værlebukta lå også Moss Kurbad, på sørsiden av [[Strandgata]]. Adressen var Strandgata 8. | ||
Linje 16: | Linje 19: | ||
---- | ---- | ||
[[EV]] | |||
[[Kategori: Steder]] | [[Kategori: Steder]] | ||
[[Kategori: Geografi]] | [[Kategori: Geografi]] |
Siste sideversjon per 27. nov. 2020 kl. 15:39
Værla, eller Værlebukta. I eldre tid skal landtungen mellom Jeløy og fastlandet ha vært kalt Vedelen etter Vedel, som betød vadested. Derav kom navnet Wærlebugten, og senere Værlen.
Allerede i 1830-40-årene ble det diskutert å bygge et bryggeanlegg her. Den første bryggen i Værlebukta ble bygget i 1716. Men det kan være ganske værhardt i området, og den ble ødelagt flere ganger. I 1807 anla Henrik Gerner en steinbrygge på Melløs' grunn, og den ble benyttet til utskipning av tegl- og murstein fra teglverket der. Tidligere var det også en rekke trebrygger innerst i Værla, men de ble ødelagt av en springflo 3.desember 1914, og nesten alle båtene ble knust.
Kanalen ble innviet 6. november 1855, moloen på vestsiden sto da klar med fyrlykt, men først i 1913 ble det endelig bestemt å bygge ut Værlebrygga på østsiden av kanalen. Værlebrygga sto ferdig i 1921. Fergeleiet ble flyttet fra Mossesundet til Værla i 1932.
Innerst i Værlebukta lå også Moss Kurbad, på sørsiden av Strandgata. Adressen var Strandgata 8.
Se også boka «Værlen og Moss» på Bokhylla.no. Boka er publisert i 1921 av Moss havnestyre.
Kilde:
- J.H. Vogt: Moss som den var