Alphabrygga: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
[[Fil: MBL_0412_Alphabrygga_og_Beta.png|200px|thumb|right| Alphaselskapets '''D/S Beta''' gikk i rute mellom Moss og Christiania (Oslo). Her ved Alphabrygga en travel sommerdag i begynnelsen av 1900-tallet.  ''Postkortmotiv: Mittet'']]
[[Fil: MBL_0412_Alphabrygga_og_Beta.png|200px|thumb|right| Alphaselskapets '''D/S Beta''' gikk i rute mellom Moss og Christiania (Oslo). Her ved Alphabrygga en travel sommerdag i begynnelsen av 1900-tallet.  ''Postkortmotiv / Fotograf ukjent'']]


'''Alphabryggen''', på Jeløy-siden nord for [[Kanalen]]. Her la Alphaselskapets skip (som Alpha og Beta) til. Også [[Bastøfergene]] frem til 1934, men da ved '''Tollbodbrygga''' (nord og vest for [[Tollboden]]). Dette fordi kaiene her lå mindre værhardt til for de enkle fergene enn dagens Bastøkai i Værla. Men hver gang fergene kom, måtte Kanalbroen åpnes. Vel gjennom Kanalen, måtte fergene gjøre en stor sving i Mossesundet før de la til kai med baugen i retning Horten.
'''Alphabryggen''', på Jeløy-siden nord for [[Kanalen]]. Her la Alphaselskapets skip (som Alpha og Beta) til. Også [[Bastøfergene]] frem til 1934, men da ved '''Tollbodbrygga''' (nord og vest for [[Tollboden]]). Dette fordi kaiene her lå mindre værhardt til for de enkle fergene enn dagens Bastøkai i Værla. Men hver gang fergene kom, måtte Kanalbroen åpnes. Vel gjennom Kanalen, måtte fergene gjøre en stor sving i Mossesundet før de la til kai med baugen i retning Horten.

Sideversjonen fra 15. feb. 2014 kl. 16:14

Alphaselskapets D/S Beta gikk i rute mellom Moss og Christiania (Oslo). Her ved Alphabrygga en travel sommerdag i begynnelsen av 1900-tallet. Postkortmotiv / Fotograf ukjent

Alphabryggen, på Jeløy-siden nord for Kanalen. Her la Alphaselskapets skip (som Alpha og Beta) til. Også Bastøfergene frem til 1934, men da ved Tollbodbrygga (nord og vest for Tollboden). Dette fordi kaiene her lå mindre værhardt til for de enkle fergene enn dagens Bastøkai i Værla. Men hver gang fergene kom, måtte Kanalbroen åpnes. Vel gjennom Kanalen, måtte fergene gjøre en stor sving i Mossesundet før de la til kai med baugen i retning Horten.

EV

Kilde: Lennart Fløseth & Jon Gundersens "Mosseguttær".