Bastøfergene: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 5: Linje 5:
[[Fil: MBL_0368_Bastøfergene.jpg|200px|thumb|right|'''Bastøfergene''' la til ved Tollboden før 1934. ''Postkortmotiv fra cirka 1910'']]
[[Fil: MBL_0368_Bastøfergene.jpg|200px|thumb|right|'''Bastøfergene''' la til ved Tollboden før 1934. ''Postkortmotiv fra cirka 1910'']]


'''Bastøfergene''' har fraktet folk mellom Moss og Horten siden 1884 . Nå trengs det fem ferger for å ta unna all biltrafikken . '' Moss-Horten Dampskipsselskap '' ble opprettet i 1884 av Richard Peterson. Det har vært drevet fergetrafikk over fjorden lenge før dette, en kilde nevner overfart fra Tronvik allerede i 1582.  
'''Bastøfergene''' har fraktet folk mellom Moss og Horten siden 1884. Nå er det fem ferger som tar unna all biltrafikken, men det er behov for en sjette, og kanskje enda en ferge i overskuelig fremtid.  
 
''Moss-Horten Dampskipsselskap'' ble opprettet i 1884 av Richard Peterson. Det har vært drevet fergetrafikk over fjorden lenge før dette, en kilde nevner overfart fra Tronvik allerede i 1582.  
Den første båten som ble satt i trafikk het ''Axel''. Båt nr. 2 ble døpt ''Bastø''. Økt trafikk førte til at ''Bastø II'' ble satt i trafikk fra 1900.  
Den første båten som ble satt i trafikk het ''Axel''. Båt nr. 2 ble døpt ''Bastø''. Økt trafikk førte til at ''Bastø II'' ble satt i trafikk fra 1900.  


Før 1934 la Bastø til nord for [[Tollboden]] og gjorde en stor sving i Mosseundet hver gang den kom til Moss. Etter andre verdenskrig har Bastøfergene lagt til kai i sydenden av Kanalen. I 1984 ble [[Alpha]] og Bastøfergene kjøpt av rederiet Gokstad , som fikk konsesjonen i to seks-årsperioder . Båtene ble i denne perioden omdøpt til henholdsvis '' Østfold '' og '' Vestfold ''. Gokstad flyttet rederiets hovedkvarter fra Moss til Horten . I 1996 overtok [[Bastø Fosen]] fergetrafikken. Det er et datterselskap av Fosen Trafikklag ASA. De døpte igjen fergene til ''Bastø'' I, II og III, IV og V, men lot hovedkontoret forbli i Horten .  
Før 1934 la Bastø til nord for [[Tollboden]] og gjorde en stor sving i Mosseundet hver gang den kom til Moss. Etter andre verdenskrig har Bastøfergene lagt til kai i sydenden av Kanalen. I 1984 ble [[Alpha]] og Bastøfergene kjøpt av rederiet Gokstad , som fikk konsesjonen i to seks-årsperioder. Båtene ble i denne perioden omdøpt til henholdsvis '' Østfold '' og '' Vestfold ''. Gokstad flyttet rederiets hovedkvarter fra Moss til Horten. I 1996 overtok [[Bastø Fosen]] fergetrafikken. Det er et datterselskap av Fosen Trafikklag ASA. De døpte igjen fergene til ''Bastø'' I, II og III, IV og V, men lot hovedkontoret forbli i Horten.  


Bastø Fosen har konsesjon for å drive Bastøfergene frem til 2016. Fergesambandet Moss - Horten er en del av riksvei 19 . Det er Norges travleste , i dag fraktes 1,5 millioner kjøretøy og 3 millioner passasjerer over fjorden hvert år. (se også [[Ferger over fjorden]] )
Bastø Fosen har konsesjon for å drive Bastøfergene frem til 2016. Fergesambandet Moss - Horten er en del av riksvei 19 . Det er Norges travleste , i dag fraktes 1,5 millioner kjøretøy og 3 millioner passasjerer over fjorden hvert år. (se også [[Ferger over fjorden]] )
Linje 14: Linje 16:
''EV''
''EV''


'''Kilde:''' Alphas 100 års jubileumshefte
'''Kilde:''' Alphas 100 års jubileumshefte og Moss Avis.


[[Kategori: Kommunikasjon]]
[[Kategori: Kommunikasjon]]

Sideversjonen fra 29. mar. 2014 kl. 08:22

Bastøfergene ved Kanalen i Moss. Her er det andre fergeleiet på plass, så flybildet må være tatt på 1970-tallet. Postkortmotiv / Fotograf: ukjent
Bastøfergene ble flyttet til det nye fergeleiet i sørenden av Kanalen etter 1934. Her et postkortfoto fra sommeren 1961. Fotokilde: Normann
Bastøfergene la til ved Tollboden før 1934. Postkortmotiv fra cirka 1910

Bastøfergene har fraktet folk mellom Moss og Horten siden 1884. Nå er det fem ferger som tar unna all biltrafikken, men det er behov for en sjette, og kanskje enda en ferge i overskuelig fremtid.

Moss-Horten Dampskipsselskap ble opprettet i 1884 av Richard Peterson. Det har vært drevet fergetrafikk over fjorden lenge før dette, en kilde nevner overfart fra Tronvik allerede i 1582. Den første båten som ble satt i trafikk het Axel. Båt nr. 2 ble døpt Bastø. Økt trafikk førte til at Bastø II ble satt i trafikk fra 1900.

Før 1934 la Bastø til nord for Tollboden og gjorde en stor sving i Mosseundet hver gang den kom til Moss. Etter andre verdenskrig har Bastøfergene lagt til kai i sydenden av Kanalen. I 1984 ble Alpha og Bastøfergene kjøpt av rederiet Gokstad , som fikk konsesjonen i to seks-årsperioder. Båtene ble i denne perioden omdøpt til henholdsvis Østfold og Vestfold . Gokstad flyttet rederiets hovedkvarter fra Moss til Horten. I 1996 overtok Bastø Fosen fergetrafikken. Det er et datterselskap av Fosen Trafikklag ASA. De døpte igjen fergene til Bastø I, II og III, IV og V, men lot hovedkontoret forbli i Horten.

Bastø Fosen har konsesjon for å drive Bastøfergene frem til 2016. Fergesambandet Moss - Horten er en del av riksvei 19 . Det er Norges travleste , i dag fraktes 1,5 millioner kjøretøy og 3 millioner passasjerer over fjorden hvert år. (se også Ferger over fjorden )

EV

Kilde: Alphas 100 års jubileumshefte og Moss Avis.




Denne siden er sist redigert av EV 28. nov 2010 kl. 15:59 (UTC)