Moss Havn KF: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 8: Linje 8:
Moss Havn har aner tilbake til 1850-årene der hvor havnen i dag ligger. Men tidligere kan havnen i Moss spores tilbake til 1500-tallet. Rundt år 1560 fikk Moss status som ladested. Det vil si at havnen da hadde kongelig godkjennelse som import- og eksporthavn. For Moss dreide det seg først og fremst om trelast.
Moss Havn har aner tilbake til 1850-årene der hvor havnen i dag ligger. Men tidligere kan havnen i Moss spores tilbake til 1500-tallet. Rundt år 1560 fikk Moss status som ladested. Det vil si at havnen da hadde kongelig godkjennelse som import- og eksporthavn. For Moss dreide det seg først og fremst om trelast.
Den gang lå havnen i [[Mossesundet]]. Fergeleiet ble flyttet fra Mossesundet til [[Værlebukta|Værla]] i 1932.
Den gang lå havnen i [[Mossesundet]]. Fergeleiet ble flyttet fra Mossesundet til [[Værlebukta|Værla]] i 1932.
I 1964 vedtok havnestyret i en hastesak at fergeleiet på havnen skulle overlates til staten, i frykt for at store utbyggings- og vedlikeholdsutgifter skulle påfalle Moss kommune.


Havnen ble endret fra Moss havnevesen som en del av Moss kommune til et kommunalt foretak (Moss Havn KF) i 2001.
Havnen ble endret fra Moss havnevesen som en del av Moss kommune til et kommunalt foretak (Moss Havn KF) i 2001.

Sideversjonen fra 4. okt. 2014 kl. 08:55

Flyfoto over Moss havn i 2006. Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf

Moss havn KF er et kommunalt foretak, adressen er Strandgata 10. Foretaket utfører havnetjenester, og lasting og lossing av all type gods. Virksomheten har egen havnesjef og et eget oppnevnt styre.

Havnen har 670 meter kailengde med opp til 11 meter dybde, 13.800 kvadratmeter med havnelager og havneområdet er på 100.000 kvadratmeter. Det er planer om å fylle ut 50 mål innerst i havnen og utvidelse mot sør. Havnen var, sammen med fossen og skogene innenfor, forutsetningen for at Moss vokste frem – først og fremst som strandsted og videre som ladested, kjøpstad og industriby. Sagbrukene, kvernene og møllene i Mossefossen var de første elementer i det etter hvert industrialiserte Moss.

Moss Havn har aner tilbake til 1850-årene der hvor havnen i dag ligger. Men tidligere kan havnen i Moss spores tilbake til 1500-tallet. Rundt år 1560 fikk Moss status som ladested. Det vil si at havnen da hadde kongelig godkjennelse som import- og eksporthavn. For Moss dreide det seg først og fremst om trelast. Den gang lå havnen i Mossesundet. Fergeleiet ble flyttet fra Mossesundet til Værla i 1932.

I 1964 vedtok havnestyret i en hastesak at fergeleiet på havnen skulle overlates til staten, i frykt for at store utbyggings- og vedlikeholdsutgifter skulle påfalle Moss kommune.

Havnen ble endret fra Moss havnevesen som en del av Moss kommune til et kommunalt foretak (Moss Havn KF) i 2001. Moss Havn har dannet alliansen med Borg Havn IKS og Horten Havnevesen KF og sammen kaller de tre triangelhavnene seg Havnealliansen. Containerterminalen var ferdig i 1994. Moss havn frakter opptil 61.000 containere i året, og utvikles til å bli en rendyrket containerhavn. Se også Værlebrygga.

Det er planer om å utvide Moss havn med å fylle ut nordre del av havna og forlenge den mot syd. I dette inngå også et nytt fergeleie for å kunne ha flere Bastøferger. Fergeleiet eies av Statens Vegvesen.


Kilder:

  • Merete Ruud Gundersen
  • Østfolds historie 3
  • Moss Avis



Skrevet av Elisabeth Vogt (EV)