Bastøfergene: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 4: Linje 4:
Før 1930 la Bastø til ved Alphabryggen nord for [[Tollboden]] og gjorde en stor sving i Mosseundet hver gang den kom til Moss. Etter andre verdenskrig har Bastøfergene lagt til kai i sydenden av Kanalen. I 1984 ble [[Alpha]] og Bastøfergene kjøpt av rederiet Gokstad. Båtene ble i denne perioden omdøpt til henholdsvis ''Østfold'' og ''Vestfold''. Gokstad flyttet rederiets hovedkvarter fra Moss til Horten. I 1996 overtok [[Bastø Fosen]] fergetrafikken. Det er et datterselskap av Fosen Trafikklag ASA. De døpte igjen fergene til ''Bastø'' I, II og III, IV og V, men lot hovedkontoret forbli i Horten.  
Før 1930 la Bastø til ved Alphabryggen nord for [[Tollboden]] og gjorde en stor sving i Mosseundet hver gang den kom til Moss. Etter andre verdenskrig har Bastøfergene lagt til kai i sydenden av Kanalen. I 1984 ble [[Alpha]] og Bastøfergene kjøpt av rederiet Gokstad. Båtene ble i denne perioden omdøpt til henholdsvis ''Østfold'' og ''Vestfold''. Gokstad flyttet rederiets hovedkvarter fra Moss til Horten. I 1996 overtok [[Bastø Fosen]] fergetrafikken. Det er et datterselskap av Fosen Trafikklag ASA. De døpte igjen fergene til ''Bastø'' I, II og III, IV og V, men lot hovedkontoret forbli i Horten.  


Bastø Fosen har konsesjon for å drive Bastøfergene frem til 2016. Fergesambandet Moss - Horten er en del av riksvei 19 . Det er Norges travleste ,i dag fraktes 1 , 5 millioner kjøretøy og 3 millioner passasjerer over fjorden hvert år . (se også [[Ferger over Oslofjorden]] )
Bastø Fosen har konsesjon for å drive Bastøfergene frem til 2016. Fergesambandet Moss - Horten er en del av riksvei 19 . Det er Norges travleste ,i dag fraktes 1 , 5 millioner kjøretøy og 3 millioner passasjerer over fjorden hvert år . (se også [[Ferger over fjorden]] )


''EV''
''EV''

Sideversjonen fra 25. jan. 2014 kl. 15:54

Bastøfergene har fraktet folk mellom Moss og Horten siden 1884. Nå trengs det fem ferger for å frakte all biltrafikken. Moss-Horten Dampskipsselskap ble opprettet i 1884 av Richard Peterson. Det har vært drevet fergetrafikk over fjorden lenge før dette, en kilde nevner overfart fra Tronvik allerede i 1582. Den første båten som ble satt i trafikk het Axel. Båt nr. 2 ble døpt Bastø. Økt trafikk førte til at Bastø II ble satt i trafikk fra 1900.

Før 1930 la Bastø til ved Alphabryggen nord for Tollboden og gjorde en stor sving i Mosseundet hver gang den kom til Moss. Etter andre verdenskrig har Bastøfergene lagt til kai i sydenden av Kanalen. I 1984 ble Alpha og Bastøfergene kjøpt av rederiet Gokstad. Båtene ble i denne perioden omdøpt til henholdsvis Østfold og Vestfold. Gokstad flyttet rederiets hovedkvarter fra Moss til Horten. I 1996 overtok Bastø Fosen fergetrafikken. Det er et datterselskap av Fosen Trafikklag ASA. De døpte igjen fergene til Bastø I, II og III, IV og V, men lot hovedkontoret forbli i Horten.

Bastø Fosen har konsesjon for å drive Bastøfergene frem til 2016. Fergesambandet Moss - Horten er en del av riksvei 19 . Det er Norges travleste ,i dag fraktes 1 , 5 millioner kjøretøy og 3 millioner passasjerer over fjorden hvert år . (se også Ferger over fjorden )

EV

Kilde: Alphas 100 års jubileumshefte




Denne siden er sist redigert av EV 28. nov 2010 kl. 15:59 (UTC)