Bastøfergene: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 3: | Linje 3: | ||
[[Fil:MBL_0346_Bastøfergen.png|200px|thumb|right|'''Bastøfergene''' ble flyttet til det nye fergeleiet i sørenden av Kanalen etter 1934. Her et postkortfoto fra sommeren 1961. ''Fotokilde: Normann'']] | [[Fil:MBL_0346_Bastøfergen.png|200px|thumb|right|'''Bastøfergene''' ble flyttet til det nye fergeleiet i sørenden av Kanalen etter 1934. Her et postkortfoto fra sommeren 1961. ''Fotokilde: Normann'']] | ||
[[Fil: MBL_0368_Bastøfergene. | [[Fil: MBL_0368_Bastøfergene.jpg|200px|thumb|right|'''Bastøfergene''' la til ved Tollboden før 1934. ''Postkortmotiv fra cirka 1910'']] | ||
'''Bastøfergene''' har fraktet folk mellom Moss og Horten siden 1884 . Nå trengs det fem ferger for å ta unna all biltrafikken . '' Moss-Horten Dampskipsselskap '' ble opprettet i 1884 av Richard Peterson. Det har vært drevet fergetrafikk over fjorden lenge før dette, en kilde nevner overfart fra Tronvik allerede i 1582. | '''Bastøfergene''' har fraktet folk mellom Moss og Horten siden 1884 . Nå trengs det fem ferger for å ta unna all biltrafikken . '' Moss-Horten Dampskipsselskap '' ble opprettet i 1884 av Richard Peterson. Det har vært drevet fergetrafikk over fjorden lenge før dette, en kilde nevner overfart fra Tronvik allerede i 1582. |
Sideversjonen fra 6. feb. 2014 kl. 18:04
Bastøfergene har fraktet folk mellom Moss og Horten siden 1884 . Nå trengs det fem ferger for å ta unna all biltrafikken . Moss-Horten Dampskipsselskap ble opprettet i 1884 av Richard Peterson. Det har vært drevet fergetrafikk over fjorden lenge før dette, en kilde nevner overfart fra Tronvik allerede i 1582. Den første båten som ble satt i trafikk het Axel. Båt nr. 2 ble døpt Bastø. Økt trafikk førte til at Bastø II ble satt i trafikk fra 1900.
Før 1934 la Bastø til nord for Tollboden og gjorde en stor sving i Mosseundet hver gang den kom til Moss. Etter andre verdenskrig har Bastøfergene lagt til kai i sydenden av Kanalen. I 1984 ble Alpha og Bastøfergene kjøpt av rederiet Gokstad , som fikk konsesjonen i to seks-årsperioder . Båtene ble i denne perioden omdøpt til henholdsvis Østfold og Vestfold . Gokstad flyttet rederiets hovedkvarter fra Moss til Horten . I 1996 overtok Bastø Fosen fergetrafikken. Det er et datterselskap av Fosen Trafikklag ASA. De døpte igjen fergene til Bastø I, II og III, IV og V, men lot hovedkontoret forbli i Horten .
Bastø Fosen har konsesjon for å drive Bastøfergene frem til 2016. Fergesambandet Moss - Horten er en del av riksvei 19 . Det er Norges travleste , i dag fraktes 1 , 5 millioner kjøretøy og 3 millioner passasjerer over fjorden hvert år . (se også Ferger over fjorden )
EV
Kilde: Alphas 100 års jubileumshefte
Denne siden er sist redigert av EV 28. nov 2010 kl. 15:59 (UTC)