Værlebrygga: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
(11 mellomliggende versjoner av 3 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:MBL_0275_Værlebrygga.png| | [[Fil:MBL_0275_Værlebrygga.png|600px|thumb|right|'''Værlebrygga''' og Moss havn en sommerdag i 2006. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf'']] | ||
'''Værlebrygga''' er en viktig del av | '''Værlebrygga''' er en viktig del av [[Moss havn]] og ligger ved [[Kanalen]]s østside. Den første brygga i [[Værlebukta|Værla]] ble anlagt allerede i 1716. Men det er ofte værhardt der og brygga ble ødelagt flere ganger. En ny brygge ble bygget i 1827/28. Den ble rasert da kanalen ble gravet ut i 1850-årene. En | ||
båthavn som ble anlagt av kommunen i 1890-årene ble ødelagt av storm. | |||
Alle trebryggene var slått løse og drev inn på stranden, hvor samtlige båter unntatt tre ble knust. Bølgene brøt helt inn til husene i Strandgaten, og sjøen sto mange steder over gulvene. | |||
Den nåværende brygga ble bygget (1916 – 1921). | |||
Da begynte stadsingeniør Stabell og hans medarbeidere å planlegge ny brygge. I 1921 sto den nye brygga ferdig med ny molo langs [[Strandgata]], blant annet for å begrense uværsherjinger. Da ble også havneutbyggingen flyttet fra [[Mossesundet]] til [[Værlebukta|Værla]]. Brygga var 250 meter lang og sjødybden langs brygga er 8 meter. Den nåværende brygga ble utvidet og forlenget i 1968. Vestsiden mot kanalen brukes kun av [[Bastøfergene]]. Østsiden brukes av den elektriske og førerløse transportfergen. | |||
'''Kilde:''' | |||
* J.H. Vogt: ''Moss Avis gjennom 100 år'' | |||
* O.P. Nyquist: ''Mossiana fra ældre tider'' | |||
* Moss Historielags kulturminnekart | |||
---- | |||
[[EV]] og [[JL]] | |||
[[Kategori: Steder]] | [[Kategori: Steder]] |
Siste sideversjon per 13. des. 2023 kl. 10:08
Værlebrygga er en viktig del av Moss havn og ligger ved Kanalens østside. Den første brygga i Værla ble anlagt allerede i 1716. Men det er ofte værhardt der og brygga ble ødelagt flere ganger. En ny brygge ble bygget i 1827/28. Den ble rasert da kanalen ble gravet ut i 1850-årene. En båthavn som ble anlagt av kommunen i 1890-årene ble ødelagt av storm. Alle trebryggene var slått løse og drev inn på stranden, hvor samtlige båter unntatt tre ble knust. Bølgene brøt helt inn til husene i Strandgaten, og sjøen sto mange steder over gulvene.
Den nåværende brygga ble bygget (1916 – 1921). Da begynte stadsingeniør Stabell og hans medarbeidere å planlegge ny brygge. I 1921 sto den nye brygga ferdig med ny molo langs Strandgata, blant annet for å begrense uværsherjinger. Da ble også havneutbyggingen flyttet fra Mossesundet til Værla. Brygga var 250 meter lang og sjødybden langs brygga er 8 meter. Den nåværende brygga ble utvidet og forlenget i 1968. Vestsiden mot kanalen brukes kun av Bastøfergene. Østsiden brukes av den elektriske og førerløse transportfergen.
Kilde:
- J.H. Vogt: Moss Avis gjennom 100 år
- O.P. Nyquist: Mossiana fra ældre tider
- Moss Historielags kulturminnekart