Moss kommune: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
 
(67 mellomliggende versjoner av 5 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
'''Moss kommune'''
[[Fil:MBL_0166_Byvåpen.png|200px|thumb|right| '''Det forrige byvåpenet til Moss''', gul kråke på rød bunn. Det er tegnet av Christian Stenersen og ble vedtatt i 1954.  ''Bildekilde: Wikipedia'']]


'''Befolkningsendring. De demografiske komponentene.'''
[[Fil:Moss kommunevåpen.jpg|200px|thumb|left| '''Det nye kommunevåpenet til Moss''', gullspore på rød bunn etter at Rygge ble slått sammen med Moss til en kommune 1. januar 2020.]]


For å forstå befolkningsutviklingen i Moss (se Folketallet i Moss 1801 – 2012) er det nødvendig å vite mer om de demografiske komponentene, altså fødselshyppighet, dødelighet, innflytting og utflytting. For å gjøre sammenhengen tydelig benytter vi den enkle demografiske hovedformelen der T er den ''totale tilveksten'' mellom tidspunktene '''n''' og '''o'''.  
[https://snl.no/Moss '''Moss kommune'''] i Østfold omfattet før 2020 et areal på 63,5 kvadratkilometer, etter sammenslutningen med Rygge kommune, 137 km2. Byen hadde i 2016 ca 32.000 innbyggere. Etter sammenslåingen med Rygge bor det i 2025 over 52.920 innbyggere i kommunen. Den nye kommunen har fått et dobbelt så stort areal. Mye av de ubebygde områdene er vernet. De består i hovedsak av verdifulle landbruksområder, selv om 350 dekar matjord ble nedbygget på ti år, mellom 2015 og 2025. Men fortsatt har kommunen skog med stort biologisk mangfold, kultur- og kystlandskap. Kyststripen er på over 100 km totalt, langs land og rundt øyene. Likevel er mye av kystsonen nedbyggete og privatisert. I en undersøkelse av landets kommuner i 2025 kom Moss kommune på218. plass av talt 357 kommuner når det gjelder tilgjengelighet til naturen.
          T  = Pn  -  Po  = (F – D) + (I – U).  
Eller med ord: Tilveksten er lik differensen mellom folketallet i slutten av og i begynnelsen av perioden , som igjen er lik antall fødte minus antall døde pluss antall innflyttere minus antall utflyttere. (F – D) er den ''naturlige tilveksten'' og (I – U) er ''nettoflyttingen'' (flyttegevinsten).
For året 2011, da tilveksten i folketall var 452 (altså forskjellen mellom folketallet 31/12 og 1/1), ser oppstillingen slik ut for Moss:
          452 = (30723 – 30265) = (363 – 295) + (2183 – 1799)


Vi uttrykker vanligvis tallene relativt (regnet av middelfolkemengden i perioden). I 2011 var den totale folketilveksten 14,8 promille, fødselsraten 11,9 promille og dødsraten 9,7 promille. Innflyttingen utgjorde 71,6 promille og utflyttingen 59,0 promille. Av veksten (14,8 promille) bidro altså den ''naturlige tilveksten'' (fødselsoverskuddet) med 2,2 promille mens nettoflyttingen utgjorde 12,6 promille. Gjennom alle år fra 1990 har nettoflyttingen bidratt vesentlig mer til befolkningsveksten enn den naturlige tilveksten (fødselsoverskuddet).
Kommunesenteret er det gamle bysenteret og på [[Høyda]] dessuten to områdesentre på [[Halmstad]] og [[Kambo]], og lokalsentrene [[Vang]] og [[Larkollen]].
    Noen sentrale trekk ved befolkningsveksten i Moss gjennom de siste 70 år kan beskrives ved hjelp av begrepene ovenfor. I 10-årsperioden '''1951 – 1960''', da folketallet vokste med mer enn én prosent i året, var fødselsoverskuddet rundt 8 promille årlig, mens nettoflyttingen utgjorde i gjennomsnitt 3 promille. I den sterkere vekstperioden '''1961 – 1970''' med en årsvekst mer enn 1,5 prosent, var det årlige fødselsoverskuddet rundt 6 promille, mens nettoflyttingen utgjorde 11 promille i årlig gjennomsnitt. I perioden '''1971 - 1980''' snudde trenden. Det gjennomsnittlige årlige fødselsoverskuddet sank til rundt 4 promille, mens nettoflyttingen var negativ. I perioden '''1981 - 1990''' sank folketallet; både fødselsrate og nettoflytting var negative. 1990-årene ble innledet med omtrent samme folketall som 20 år tidligere (omtrent 24500). Fødselsoverskuddet var lavt, under én promille årlig, men nettoflyttingen steg kraftig mot slutten av tiåret '''1991 – 2000''' slik at folketallet passerte 26500, ikke minst fordi den årlige nettoflyttingen for tiåret samlet var nesten 9 promille. Tiårsperioden '''2001 – 2010''' ble en ny vekstperiode. Fødselsoverskuddet var fortsatt lavt (mellom 1 og 2 promille i årlig gjennomsnitt), men innflyttingsoverskuddet, nettoflyttingen, var betydelig (ca. 10 promille årlig).
    For å gjøre bildet litt mer fullstendig, må vi også ta med de absolutte tallene for 2000-tallet. Gjennomsnittlig årlig antall levendefødte i Moss fra og med år 2000 til 2012 (13 år) er 329 mens gjennomsnittlig årlig antall døde er 293. Den naturlige tilveksten er med andre ord liten. I den samme perioden var det gjennomsnittlige årlige antallet innflyttinger til Moss kommune 2003 personer mens tilsvarende antall uflyttinger er 1690. Tallene forteller om stor mobilitet i befolkningen, ikke minst når vi også regner med flyttinger innenfor kommunegrensene. I Moss utgjorde slike flyttinger over 2700 personer i 2011.


Moss har en svært sentral beliggenhet mellom Oslo og svenskegrensen, og er et samferdselsknutepunkt med firefelts motorvei, dobbeltsporet jernbane med tre stasjoner, havn og fergeforbindelse over Oslofjorden. Moss grenser i nord til Vestby, i øst til Våler, i sør til Råde og i vest mot Oslofjorden.


'''''Demografisk utvikling'''''
Næringslivet begynte med jordbruk og skogbruk. Møller og sagbruk utviklet seg langs [[Mossefossen]] fra 1300-tallet og fremover. Moss var en av landets viktigste industribyer på 1800 og 1900-tallet, men mange av de store hjørnestensbedriftene flyttet ut eller ble nedlagt etter år 2000. ([[Helly-Hansen]], [[TrioVing]], [[Moss Værft & Dokk]], [[Moss Glasværk]] og [[Peterson]] er noen eksempler.) Annen industri er kommet til.
Går vi tilbake til folketellingen i 1801, finner vi folketallet 1748. Legger vi imidlertid dagens grenser til grunn, var folketallet i det samme året 3126. Tabellen nedenfor viser folketall etter de til enhver tid gjeldende kommunegrenser (kolonne I), mens tallene i kolonne II er knyttet til nåværende kommunegrenser for noen utvalgte år. For å kunne tolke historiske folketall må vi altså ha klart for oss hvilke grenser som ligger til grunn.


'''Folketallet 1801 – 1946'''
Moss har hatt en mangfoldig industri, byen har et godt handelsmiljø, kunstgallerier, variert fjord- og innlandsnatur med [[Jeløy]], [[Mossemarka]] og [[Vansjø]]. Byen ligger i et trafikknutepunkt med [[E6]], jernbanestasjon mellom Oslo og Gøteborg og [[Bastøfergene|fergeforbindelse]] til Vestfold. En stor og travel havn med mye lastetrafikk. Byen er et viktig handels- og servicesenter for kommunene Moss, Rygge, Råde og Våler.


[[Fil:1801-1946.png | 400px]]
Moss har flere kunstgallerier, et yrende musikkliv og et aktivt revy- og amatørteatermiljø.  


Merknad: Tabellen avdekker indirekte flere grenseendringer. I 1876 ble en del av Moss landdistrikt lagt til Moss bykommune. I 1938 ble en del av Rygge herred overført til Moss og i 1943 ble Jeløy innlemmet i Moss. (Bekreftet i 1946.)
Byvåpenet er Rygges gamle fra 1984, en gullspore på rød bunn.


'''Folketallet 1951 – 2012'''
'''Byens historie i korte trekk''':


[[Fil:1951-2012.png | 300px]]
Allerede i Steinalderen bodde det mennesker i Moss, lenge før byen fikk et navn. Sjøen, Vansjø og skogene bød på rike jakt- og fiskemuligheter. De første menneskene kom for nesten 6000 år siden og bodde i huler på Reier, Refsnes, Rossnes og Gjerrebogen. 
Fart på næringene ble det først da «mossingene» lærte å utnytte kraften i Mosseelva og fossen – på 1300-tallet - da byen fikk et navn  - Stedet ved Morsa.
Det begynte ved Fossen med vanndrevne kverner og sagbruk og skipsbygging.
Til å begynne med bodde befolkningen rundt Mosseelva og i Værlesanden. Ved elva malte de korn og skar tømmer. Ved Værla fisket de og kokte salt ut av vannet, og salt fungerte som byttemiddel mot det meste. Noen av beboerne var sjømenn.
Moss var i flere hundre år et ladested for ut- og innskipning. Trelast ut og korn tilbake. 
Noen ganske få rike borgere styrte byen, de valgte seg selv.


I 1704 ble Moss Jernverk etablert, som produsert kanoner og kuler og vedovner. Og tønnebånd og spiker.


NB! Tallene er avrundet til nærmeste 100.
På denne tiden var mossingene lei av å måtte betale skatt til Fredrikstad uten å få noen tjenester tilbake. Byens borgere ba Kong Fredrik IV om å gi Moss bystatus. Kongen sa ja.
men skattepengene skulle fortsatt gå til Fredrikstad i 40 år til. I 1727 ble den første bygrensen trukket opp. I nord gikk grensen ved fossen med Jernverket utenfor. Bedriften dannet sitt eget lille samfunn med skole for barna og sosialordning for familiene. Det var også sykekasse og egen verkslege og jordmor her.  


Tallene forteller indirekte noe om samfunnsendringer, f. eks. industrialiseringsperioden med tiltagende sentralisering gjennom 1960-årene, den nasjonale desentraliseringen gjennom slutten av 1970- og begynnelsen av 1980-årene og ny sentralisering fra slutten av 1990-årene.
Bygrensen fulgte Vansjø til Raet og ned Høienhaldgata ved kirkegården til Værlesanden  fram til Mossesundet. Dagens Bastøkai lå også utenfor byen – i Rygge. Først i 1876 ble Verket innlemmet i Moss by. Moss kommune tok en jafs av Rygge i flere omganger. Hele Jeløy kommune, inkludert Kambo og Krapfoss, ble først slått sammen med Moss av nazistene i 1943, og det ble stadfestet av bystyret tre år senere. Nå er også resten av Rygge blitt med.  


'''Bybranner'''
På 1800-tallet herjet fire store [[bybranner]]. Til sammen la de hele byens sentrum i grus.
Men disse brannene ga Moss en mulighet til å modernisere byens hus og gater.


'''Befolkningsfremskrivning'''
Høsten 1814 sto Moss i nasjonens sentrum da konvensjonen med Sverige ble undertegnet i [[Konvensjonsgården]] på [[Verket]].
Nasjonale tall viser fremtidige folketall og sammensetningen etter alder og kjønn på landsbasis. Etterspørselen etter slike data er også stor i de enkelte kommuner. Planlegging og forvaltning har behov for demografisk informasjon. For å lage anslag for fremtidige folketall i kommunen må det gjøres anslag for demografiske komponenter som fruktbarhet (antall barn per kvinne), dødelighet (levealder) og flytting (inn og ut). Statistisk sentralbyrå opererer med en rekke sett av alternative forutsetninger. Jo lenger fram i tid, desto større blir usikkerheten. Legger vi mellomnivået (de mest sannsynlige tallene) til grunn, vil folketallet i Moss (kommune) for noen kommende år være slik:
I 1855 ble Kanalen gravet etter 200 års planlegging, så seilskutene slapp å seile rundt Jeløy.
På 1800-talet kom industrien i Moss for fullt. Etter kvernene og sagene kom brenneriene. det meste hadde byen 14 brennerier, med flere ansatte enn alle kvernene og sagene til sammen. De produserte 2,4 millioner liter brennevin.  
Men i den tredje og fjerde bybrannen brant de fleste brenneriene opp.


Theodor Peterson kjøpte [[Moss Jernverk]] i 1875, da jernverkets storhetstid var over.
[[Mosselukta]] ble født.
Det samme året fikk byen også sin aller første bylege.


(Tallene er avrundet til nærmeste hundre.)
[[Helly-Hansen]] slo seg opp med vanntett regntøy for sjøfolk, [[Moss Glasværk]] ble landets eneste flaskeglassverk, Verftet bygde seilskuter, senere dampskip og moderne skip.


Usikkerheten i fremskrivningene kan illustreres slik: Legges aller høyeste og laveste anslag (lite sannsynlige forutsetninger) for folketallet i 2040 til grunn, vil tallet (jf. SSB) være henholdsvis 47 600 og 36 800.
To småbedrifter, Trio Låser og Ving skøyter slo seg sammen til [[TrioVing|TrioVing]] og gjorde det etter hvert stort. [[IloVan]] laget kjeler og annet kjøkkentøy som var helt nødvendig på folks kjøkken.  


Næringslivet i Moss gikk godt frem til midt på 1980-tallet. Nyutdannede økonomer kjøpte opp flere bedrifter som de tømte for penger og solgte restene videre. Andre bedrifter ble kjøpt opp av verdensomspennende konserner og flyttet ut. Produksjonen var billigere i Asia og Øst-Europa enn i Moss.


Men i kjølvannet av de store hjørnestensbedriftene dukket det snart opp mange mindre - og mer moderne - bedrifter. I dag er det flere arbeidsplasser på Verket enn i Petersons tid, og flere på Jeløy Strandpark enn på Verftets tid. Likevel pendler over 2000 mennesker til Oslo hver dag for å jobbe der.
Moss har en fantastisk beliggenhet med både Oslofjorden og Vansjø i gåavstand. Byen mellom fjorden og Vansjø er attraktiv. Flere vil bo her. Høyblokkene skyter i været på Verket og på Høyda. Familier fra Oslo søker hit. De har lenge kunnet selge en knøttliten leilighet i Oslo og for samme pris kjøpe en stor enebolig i Moss. Men nå er det blitt vanskeligere. Boligprisene er i ferd med å nå Oslo-nivå.


'''Kilder:'''


HS
* FAZ Sandberg: ''Kjøbstaden Moss''


'''Kilde:''' Diverse publikasjoner fra Statistisk sentralbyrå.
* Moss bys historie


* www.moss.kommune.no/ Moss kommune]


[[Kategori: Demografi]]
* Forslag til kommuneplan for Nye Moss
 
 
[[EV]
 
'''Se også:'''
* [[Jeløy herred|Jeløy herred / Jeløy kommune]]
* http://www.visitoslofjord.no/moss/
 
 
 
 
---
 
[[EV]]
 
[[Kategori: Moss kommune]]
[[Kategori: Offentlig]]
[[Kategori: Offentlig]]
[[Kategori: Geografi]]

Siste sideversjon per 9. nov. 2025 kl. 14:50

Det forrige byvåpenet til Moss, gul kråke på rød bunn. Det er tegnet av Christian Stenersen og ble vedtatt i 1954. Bildekilde: Wikipedia
Det nye kommunevåpenet til Moss, gullspore på rød bunn etter at Rygge ble slått sammen med Moss til en kommune 1. januar 2020.

Moss kommune i Østfold omfattet før 2020 et areal på 63,5 kvadratkilometer, etter sammenslutningen med Rygge kommune, 137 km2. Byen hadde i 2016 ca 32.000 innbyggere. Etter sammenslåingen med Rygge bor det i 2025 over 52.920 innbyggere i kommunen. Den nye kommunen har fått et dobbelt så stort areal. Mye av de ubebygde områdene er vernet. De består i hovedsak av verdifulle landbruksområder, selv om 350 dekar matjord ble nedbygget på ti år, mellom 2015 og 2025. Men fortsatt har kommunen skog med stort biologisk mangfold, kultur- og kystlandskap. Kyststripen er på over 100 km totalt, langs land og rundt øyene. Likevel er mye av kystsonen nedbyggete og privatisert. I en undersøkelse av landets kommuner i 2025 kom Moss kommune på218. plass av talt 357 kommuner når det gjelder tilgjengelighet til naturen.

Kommunesenteret er det gamle bysenteret og på Høyda dessuten to områdesentre på Halmstad og Kambo, og lokalsentrene Vang og Larkollen.

Moss har en svært sentral beliggenhet mellom Oslo og svenskegrensen, og er et samferdselsknutepunkt med firefelts motorvei, dobbeltsporet jernbane med tre stasjoner, havn og fergeforbindelse over Oslofjorden. Moss grenser i nord til Vestby, i øst til Våler, i sør til Råde og i vest mot Oslofjorden.

Næringslivet begynte med jordbruk og skogbruk. Møller og sagbruk utviklet seg langs Mossefossen fra 1300-tallet og fremover. Moss var en av landets viktigste industribyer på 1800 og 1900-tallet, men mange av de store hjørnestensbedriftene flyttet ut eller ble nedlagt etter år 2000. (Helly-Hansen, TrioVing, Moss Værft & Dokk, Moss Glasværk og Peterson er noen eksempler.) Annen industri er kommet til.

Moss har hatt en mangfoldig industri, byen har et godt handelsmiljø, kunstgallerier, variert fjord- og innlandsnatur med Jeløy, Mossemarka og Vansjø. Byen ligger i et trafikknutepunkt med E6, jernbanestasjon mellom Oslo og Gøteborg og fergeforbindelse til Vestfold. En stor og travel havn med mye lastetrafikk. Byen er et viktig handels- og servicesenter for kommunene Moss, Rygge, Råde og Våler.

Moss har flere kunstgallerier, et yrende musikkliv og et aktivt revy- og amatørteatermiljø.

Byvåpenet er Rygges gamle fra 1984, en gullspore på rød bunn.

Byens historie i korte trekk:

Allerede i Steinalderen bodde det mennesker i Moss, lenge før byen fikk et navn. Sjøen, Vansjø og skogene bød på rike jakt- og fiskemuligheter. De første menneskene kom for nesten 6000 år siden og bodde i huler på Reier, Refsnes, Rossnes og Gjerrebogen. Fart på næringene ble det først da «mossingene» lærte å utnytte kraften i Mosseelva og fossen – på 1300-tallet - da byen fikk et navn - Stedet ved Morsa. Det begynte ved Fossen med vanndrevne kverner og sagbruk og skipsbygging.

Til å begynne med bodde befolkningen rundt Mosseelva og i Værlesanden. Ved elva malte de korn og skar tømmer. Ved Værla fisket de og kokte salt ut av vannet, og salt fungerte som byttemiddel mot det meste. Noen av beboerne var sjømenn. Moss var i flere hundre år et ladested for ut- og innskipning. Trelast ut og korn tilbake. Noen ganske få rike borgere styrte byen, de valgte seg selv.

I 1704 ble Moss Jernverk etablert, som produsert kanoner og kuler og vedovner. Og tønnebånd og spiker.

På denne tiden var mossingene lei av å måtte betale skatt til Fredrikstad uten å få noen tjenester tilbake. Byens borgere ba Kong Fredrik IV om å gi Moss bystatus. Kongen sa ja. men skattepengene skulle fortsatt gå til Fredrikstad i 40 år til. I 1727 ble den første bygrensen trukket opp. I nord gikk grensen ved fossen med Jernverket utenfor. Bedriften dannet sitt eget lille samfunn med skole for barna og sosialordning for familiene. Det var også sykekasse og egen verkslege og jordmor her.

Bygrensen fulgte Vansjø til Raet og ned Høienhaldgata ved kirkegården til Værlesanden fram til Mossesundet. Dagens Bastøkai lå også utenfor byen – i Rygge. Først i 1876 ble Verket innlemmet i Moss by. Moss kommune tok en jafs av Rygge i flere omganger. Hele Jeløy kommune, inkludert Kambo og Krapfoss, ble først slått sammen med Moss av nazistene i 1943, og det ble stadfestet av bystyret tre år senere. Nå er også resten av Rygge blitt med.

Bybranner På 1800-tallet herjet fire store bybranner. Til sammen la de hele byens sentrum i grus.

Men disse brannene ga Moss en mulighet til å modernisere byens hus og gater.

Høsten 1814 sto Moss i nasjonens sentrum da konvensjonen med Sverige ble undertegnet i KonvensjonsgårdenVerket. I 1855 ble Kanalen gravet etter 200 års planlegging, så seilskutene slapp å seile rundt Jeløy.

På 1800-talet kom industrien i Moss for fullt. Etter kvernene og sagene kom brenneriene. På det meste hadde byen 14 brennerier, med flere ansatte enn alle kvernene og sagene til sammen. De produserte 2,4 millioner liter brennevin.

Men i den tredje og fjerde bybrannen brant de fleste brenneriene opp.

Theodor Peterson kjøpte Moss Jernverk i 1875, da jernverkets storhetstid var over. Mosselukta ble født. Det samme året fikk byen også sin aller første bylege.

Helly-Hansen slo seg opp med vanntett regntøy for sjøfolk, Moss Glasværk ble landets eneste flaskeglassverk, Verftet bygde seilskuter, senere dampskip og moderne skip.

To småbedrifter, Trio Låser og Ving skøyter slo seg sammen til TrioVing og gjorde det etter hvert stort. IloVan laget kjeler og annet kjøkkentøy som var helt nødvendig på folks kjøkken.

Næringslivet i Moss gikk godt frem til midt på 1980-tallet. Nyutdannede økonomer kjøpte opp flere bedrifter som de tømte for penger og solgte restene videre. Andre bedrifter ble kjøpt opp av verdensomspennende konserner og flyttet ut. Produksjonen var billigere i Asia og Øst-Europa enn i Moss.

Men i kjølvannet av de store hjørnestensbedriftene dukket det snart opp mange mindre - og mer moderne - bedrifter. I dag er det flere arbeidsplasser på Verket enn i Petersons tid, og flere på Jeløy Strandpark enn på Verftets tid. Likevel pendler over 2000 mennesker til Oslo hver dag for å jobbe der.

Moss har en fantastisk beliggenhet med både Oslofjorden og Vansjø i gåavstand. Byen mellom fjorden og Vansjø er attraktiv. Flere vil bo her. Høyblokkene skyter i været på Verket og på Høyda. Familier fra Oslo søker hit. De har lenge kunnet selge en knøttliten leilighet i Oslo og for samme pris kjøpe en stor enebolig i Moss. Men nå er det blitt vanskeligere. Boligprisene er i ferd med å nå Oslo-nivå.

Kilder:

  • FAZ Sandberg: Kjøbstaden Moss
  • Moss bys historie
  • www.moss.kommune.no/ Moss kommune]
  • Forslag til kommuneplan for Nye Moss


[[EV]

Se også:



---

EV