Værlebrygga: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
 
(4 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:MBL_0275_Værlebrygga.png|200px|thumb|right|'''Værlebrygga''' og Moss havn en sommerdag i 2006. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf'']]
[[Fil:MBL_0275_Værlebrygga.png|600px|thumb|right|'''Værlebrygga''' og Moss havn en sommerdag i 2006. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf'']]


'''Værlebrygga''' er en viktig del av [[Moss havn]] og ligger ved [[Kanalen]]s østside. Den første brygga i [[Værlebukta|Værla]] ble anlagt allerede i 1716, men det er ofte værhardt og brygga ble ødelagt flere ganger.  
'''Værlebrygga''' er en viktig del av [[Moss havn]] og ligger ved [[Kanalen]]s østside. Den første brygga i [[Værlebukta|Værla]] ble anlagt allerede i 1716. Men det er ofte værhardt der og brygga ble ødelagt flere ganger. En ny brygge ble bygget i 1827/28. Den ble rasert da kanalen ble gravet ut i 1850-årene. En
båthavn som ble anlagt av kommunen i 1890-årene ble ødelagt av storm.
Alle trebryggene var slått løse og drev inn på stranden, hvor samtlige båter unntatt tre ble knust. Bølgene brøt helt inn til husene i Strandgaten, og sjøen sto mange steder over gulvene.


Etter storstormen med springflo i desember 1914 begynte stadsingeniør Stabell og hans medarbeidere å planlegge ny brygge. I 1921 sto den nye brygga ferdig med ny molo langs [[Strandgata]], blant annet for å begrense uværsherjinger. Da ble også havneutbyggingen flyttet fra [[Mossesundet]] til [[Værlebukta|Værla]]. Brygga var 250 meter lang og sjødybden 8 meter. Den nåværende brygga ble utvidet og forlenget i 1968. Vestsiden mot kanalen brukes kun av [[Bastøfergene]].
Den nåværende brygga ble bygget (1916 – 1921).
Da begynte stadsingeniør Stabell og hans medarbeidere å planlegge ny brygge. I 1921 sto den nye brygga ferdig med ny molo langs [[Strandgata]], blant annet for å begrense uværsherjinger. Da ble også havneutbyggingen flyttet fra [[Mossesundet]] til [[Værlebukta|Værla]]. Brygga var 250 meter lang og sjødybden langs brygga er 8 meter. Den nåværende brygga ble utvidet og forlenget i 1968. Vestsiden mot kanalen brukes kun av [[Bastøfergene]]. Østsiden brukes av den elektriske og førerløse transportfergen.


'''Kilde:'''  
'''Kilde:'''  


* J.H. Vogt: ''Moss Avis gjennom 100 år''
* J.H. Vogt: ''Moss Avis gjennom 100 år''
* O.P. Nyquist: ''Mossiana fra ældre tider''
* Moss Historielags kulturminnekart


----
----
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt ([[EV]]) og Jørgen Ludvigsen ([[JL]])
[[EV]] og [[JL]]


[[Kategori: Steder]]
[[Kategori: Steder]]

Siste sideversjon per 13. des. 2023 kl. 10:08

Værlebrygga og Moss havn en sommerdag i 2006. Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf

Værlebrygga er en viktig del av Moss havn og ligger ved Kanalens østside. Den første brygga i Værla ble anlagt allerede i 1716. Men det er ofte værhardt der og brygga ble ødelagt flere ganger. En ny brygge ble bygget i 1827/28. Den ble rasert da kanalen ble gravet ut i 1850-årene. En båthavn som ble anlagt av kommunen i 1890-årene ble ødelagt av storm. Alle trebryggene var slått løse og drev inn på stranden, hvor samtlige båter unntatt tre ble knust. Bølgene brøt helt inn til husene i Strandgaten, og sjøen sto mange steder over gulvene.

Den nåværende brygga ble bygget (1916 – 1921). Da begynte stadsingeniør Stabell og hans medarbeidere å planlegge ny brygge. I 1921 sto den nye brygga ferdig med ny molo langs Strandgata, blant annet for å begrense uværsherjinger. Da ble også havneutbyggingen flyttet fra Mossesundet til Værla. Brygga var 250 meter lang og sjødybden langs brygga er 8 meter. Den nåværende brygga ble utvidet og forlenget i 1968. Vestsiden mot kanalen brukes kun av Bastøfergene. Østsiden brukes av den elektriske og førerløse transportfergen.

Kilde:

  • J.H. Vogt: Moss Avis gjennom 100 år
  • O.P. Nyquist: Mossiana fra ældre tider
  • Moss Historielags kulturminnekart

EV og JL