Moss kommune: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
(7 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:MBL_0166_Byvåpen.png|200px|thumb|right| '''Det forrige byvåpenet til Moss''', gul kråke på rød bunn. Det er tegnet av Christian Stenersen og ble vedtatt i 1954. ''Bildekilde: Wikipedia'']] | [[Fil:MBL_0166_Byvåpen.png|200px|thumb|right| '''Det forrige byvåpenet til Moss''', gul kråke på rød bunn. Det er tegnet av Christian Stenersen og ble vedtatt i 1954. ''Bildekilde: Wikipedia'']] | ||
[https://snl.no/Moss '''Moss kommune'''] i Østfold omfattet før 2020 et areal på 63,5 kvadratkilometer, | [https://snl.no/Moss '''Moss kommune'''] i Østfold omfattet før 2020 et areal på 63,5 kvadratkilometer, etter samenslutningen med Rygge kommune, 128 km3. Byen hadde i 2016 ca 32.000 innbyggere. Etter sammenslåingen med Rygge bor det i 2024 over 52.400 innbyggere i kommunen, og den nye kommunen har fått et samlet areal på 137 kvadratkilometer, mer en en fordobling. Mye av de ubebygde områdene er vernet. De består i hovedsak av verdifulle landbruksområder, selv om 350 dekar matjord ble nedbygget på ti år, mellom 2015 og 2025. Men fortsatt skog med stort biologisk mangfold, kultur- og kystlandskap. Kyststripen er på over 100 km totalt, langs land og rundt øyene. | ||
Kommunesenteret er det gamle bysenteret, dessuten to områdesentere på [[Halmstad]] og [[Kambo]], og lokalsentrene | [[Fil:Moss kommunevåpen.jpg|200px|thumb|left| '''Det nye kommunevåpenet til Moss''', gullspore på rød bunn etter at Rygge ble slått sammen med Moss til en kommune 1. januar 2020.]] | ||
Kommunesenteret er det gamle bysenteret, dessuten to områdesentere på [[Halmstad]] og [[Kambo]], og lokalsentrene [[Vang]] og [[Larkollen]]. | |||
Moss har en svært sentral beliggenhet mellom Oslo og svenskegrensen, og er et samferdselsknutepunkt med firefelts motorvei, dobbeltsporet jernbane med tre stasjoner, havn og fergeforbindelse over Oslofjorden. Moss grenser i nord til Vestby, i øst til Våler, i sør til Råde og i vest mot Oslofjorden. | Moss har en svært sentral beliggenhet mellom Oslo og svenskegrensen, og er et samferdselsknutepunkt med firefelts motorvei, dobbeltsporet jernbane med tre stasjoner, havn og fergeforbindelse over Oslofjorden. Moss grenser i nord til Vestby, i øst til Våler, i sør til Råde og i vest mot Oslofjorden. | ||
Moss | Næringslivet begynte med jordbruk og skogbruk. Møller og sagbruk utviklet seg langs [[Mossefossen]] fra 1300-tallet og fremover. Moss var en av landets viktigste industribyer på 1800 og 1900-tallet, men mange av de store hjørnestensbedriftene flyttet ut eller ble nedlagt etter år 2000. ([[Helly-Hansen]], [[TrioVing]], [[Moss Værft & Dokk]], [[Moss Glasværk]] og [[Peterson]] er noen eksempler.) Annen industri er kommet til. | ||
Moss har hatt en mangfoldig industri, et godt handelsmiljø, kunstgallerier, variert fjord- og innlandsnatur med [[Jeløy]], [[Mossemarka]] og [[Vansjø]]. Byen ligger i et trafikknutepunkt med [[E6]], jernbanestasjon mellom Oslo og Gøteborg og [[Bastøfergene|fergeforbindelse]] til Vestfold, samt direkte flyforbindelser til Europa via Moss Lufthavn, Rygge. En stor og travel havn med mye lastetrafikk. Byen er et viktig handels- og servicesenter for kommunene Moss, Rygge, Råde og Våler. | |||
Moss har flere kunstgallerier], et yrende musikkliv og et aktivt revy- og amatørteatermiljø. | |||
Byvåpenet er Rygges gamle fra 1984, en gullspore på rød bunn. | |||
'''Byens historie i korte trekk''': | |||
Allerede i Steinalderen bodde det mennesker i Moss, lenge før byen fikk et navn. Sjøen, Vansjø og skogene bød på rike jakt- og fiskemuligheter. De første menneskene kom for nesten 6000 år siden og bodde i huler på Reier, Refsnes, Rossnes og Gjerrebogen. | |||
Fart på næringene ble det først da «mossingene» lærte å utnytte kraften i Mosseelva og fossen – på 1300-tallet - da byen fikk et navn - Stedet ved Morsa. | |||
Det begynte ved Fossen med vanndrevne kverner og sagbruk og skipsbygging. | |||
Til å begynne med bodde befolkningen rundt Mosseelva og i Værlesanden. Ved elva malte de korn og skar tømmer. Ved Værla fisket de og kokte salt ut av vannet, og salt fungerte som byttemiddel mot det meste. Noen av beboerne var sjømenn. | |||
Moss var i flere hundre år et ladested for ut- og innskipning. Trelast ut og korn tilbake. | |||
Noen ganske få rike borgere styrte byen, de valgte seg selv. | |||
I 1704 ble Moss Jernverk etablert, som produsert kanoner og kuler og vedovner. Og tønnebånd og spiker. | |||
På denne tiden var mossingene lei av å måtte betale skatt til Fredrikstad uten å få noen tjenester tilbake. Byens borgere ba Kong Fredrik IV om å gi Moss bystatus. Kongen sa ja. | |||
men skattepengene skulle fortsatt gå til Fredrikstad i 40 år til. I 1727 ble den første bygrensen trukket opp. I nord gikk grensen ved fossen med Jernverket utenfor. Bedriften dannet sitt eget lille samfunn med skole for barna og sosialordning for familiene. Det var også sykekasse og egen verkslege og jordmor her. | |||
Moss | Bygrensen fulgte Vansjø til Raet og ned Høienhaldgata ved kirkegården til Værlesanden fram til Mossesundet. Dagens Bastøkai lå også utenfor byen – i Rygge. Først i 1876 ble Verket innlemmet i Moss by. Moss kommune tok en jafs av Rygge i flere omganger. Hele Jeløy kommune, inkludert Kambo og Krapfoss, ble først slått sammen med Moss av nazistene i 1943, og det ble stadfestet av bystyret tre år senere. Nå er også resten av Rygge blitt med. | ||
'''Bybranner''' | |||
På 1800-tallet herjet fire store [[bybranner]]. Til sammen la de hele byens sentrum i grus. | |||
Men disse brannene ga Moss en mulighet til å modernisere byens hus og gater. | |||
Høsten 1814 sto Moss i nasjonens sentrum da konvensjonen med Sverige ble undertegnet i [[Konvensjonsgården]] på [[Verket]]. | |||
I 1855 ble Kanalen gravet etter 200 års planlegging, så seilskutene slapp å seile rundt Jeløy. | |||
På 1800-talet kom industrien i Moss for fullt. Etter kvernene og sagene kom brenneriene. På det meste hadde byen 14 brennerier, med flere ansatte enn alle kvernene og sagene til sammen. De produserte 2,4 millioner liter brennevin. | |||
Men i den tredje og fjerde bybrannen brant de fleste brenneriene opp. | |||
Theodor Peterson kjøpte [[Moss Jernverk]] i 1875, da jernverkets storhetstid var over. | |||
[[Mosselukta]] ble født. | |||
Det samme året fikk byen også sin aller første bylege. | |||
[[Helly-Hansen]] slo seg opp med vanntett regntøy for sjøfolk, [[Moss Glasværk]] ble landets eneste flaskeglassverk, Verftet bygde seilskuter, senere dampskip og moderne skip. | |||
To småbedrifter, Trio Låser og Ving skøyter slo seg sammen til [[TrioVing|TrioVing]] og gjorde det etter hvert stort. [[IloVan]] laget kjeler og annet kjøkkentøy som var helt nødvendig på folks kjøkken. | |||
Næringslivet i Moss gikk godt frem til midt på 1980-tallet. Nyutdannede økonomer kjøpte opp flere bedrifter som de tømte for penger og solgte restene videre. Andre bedrifter ble kjøpt opp av verdensomspennende konserner og flyttet ut. Produksjonen var billigere i Asia og Øst-Europa enn i Moss. | |||
Men i kjølvannet av de store hjørnestensbedriftene dukket det snart opp mange mindre - og mer moderne - bedrifter. I dag er det flere arbeidsplasser på Verket enn i Petersons tid, og flere på Jeløy Strandpark enn på Verftets tid. Likevel pendler over 2000 mennesker til Oslo hver dag for å jobbe der. | |||
Moss har en fantastisk beliggenhet med både Oslofjorden og Vansjø i gåavstand. Byen mellom fjorden og Vansjø er attraktiv. Flere vil bo her. Høyblokkene skyter i været på Verket og på Høyda. Familier fra Oslo søker hit. De har lenge kunnet selge en knøttliten leilighet i Oslo og for samme pris kjøpe en stor enebolig i Moss. Men nå er det blitt vanskeligere. Boligprisene er i ferd med å nå Oslo-nivå. | |||
'''Kilde:''' | |||
[[EV] | |||
'''Se også:''' | '''Se også:''' | ||
Linje 25: | Linje 69: | ||
''' | '''Kilder:''' | ||
* FAZ Sandberg: ''Kjøbstaden Moss'' | * FAZ Sandberg: ''Kjøbstaden Moss'' | ||
* Moss bys historie | |||
* www.moss.kommune.no/ Moss kommune] | * www.moss.kommune.no/ Moss kommune] | ||
* Forslag til kommuneplan for Nye Moss | * Forslag til kommuneplan for Nye Moss | ||
--- | --- |
Siste sideversjon per 23. jan. 2025 kl. 14:32
![](/images/thumb/8/8e/MBL_0166_Byv%C3%A5pen.png/200px-MBL_0166_Byv%C3%A5pen.png)
Moss kommune i Østfold omfattet før 2020 et areal på 63,5 kvadratkilometer, etter samenslutningen med Rygge kommune, 128 km3. Byen hadde i 2016 ca 32.000 innbyggere. Etter sammenslåingen med Rygge bor det i 2024 over 52.400 innbyggere i kommunen, og den nye kommunen har fått et samlet areal på 137 kvadratkilometer, mer en en fordobling. Mye av de ubebygde områdene er vernet. De består i hovedsak av verdifulle landbruksområder, selv om 350 dekar matjord ble nedbygget på ti år, mellom 2015 og 2025. Men fortsatt skog med stort biologisk mangfold, kultur- og kystlandskap. Kyststripen er på over 100 km totalt, langs land og rundt øyene.
![](/images/thumb/0/05/Moss_kommunev%C3%A5pen.jpg/200px-Moss_kommunev%C3%A5pen.jpg)
Kommunesenteret er det gamle bysenteret, dessuten to områdesentere på Halmstad og Kambo, og lokalsentrene Vang og Larkollen.
Moss har en svært sentral beliggenhet mellom Oslo og svenskegrensen, og er et samferdselsknutepunkt med firefelts motorvei, dobbeltsporet jernbane med tre stasjoner, havn og fergeforbindelse over Oslofjorden. Moss grenser i nord til Vestby, i øst til Våler, i sør til Råde og i vest mot Oslofjorden.
Næringslivet begynte med jordbruk og skogbruk. Møller og sagbruk utviklet seg langs Mossefossen fra 1300-tallet og fremover. Moss var en av landets viktigste industribyer på 1800 og 1900-tallet, men mange av de store hjørnestensbedriftene flyttet ut eller ble nedlagt etter år 2000. (Helly-Hansen, TrioVing, Moss Værft & Dokk, Moss Glasværk og Peterson er noen eksempler.) Annen industri er kommet til.
Moss har hatt en mangfoldig industri, et godt handelsmiljø, kunstgallerier, variert fjord- og innlandsnatur med Jeløy, Mossemarka og Vansjø. Byen ligger i et trafikknutepunkt med E6, jernbanestasjon mellom Oslo og Gøteborg og fergeforbindelse til Vestfold, samt direkte flyforbindelser til Europa via Moss Lufthavn, Rygge. En stor og travel havn med mye lastetrafikk. Byen er et viktig handels- og servicesenter for kommunene Moss, Rygge, Råde og Våler.
Moss har flere kunstgallerier], et yrende musikkliv og et aktivt revy- og amatørteatermiljø.
Byvåpenet er Rygges gamle fra 1984, en gullspore på rød bunn.
Byens historie i korte trekk:
Allerede i Steinalderen bodde det mennesker i Moss, lenge før byen fikk et navn. Sjøen, Vansjø og skogene bød på rike jakt- og fiskemuligheter. De første menneskene kom for nesten 6000 år siden og bodde i huler på Reier, Refsnes, Rossnes og Gjerrebogen. Fart på næringene ble det først da «mossingene» lærte å utnytte kraften i Mosseelva og fossen – på 1300-tallet - da byen fikk et navn - Stedet ved Morsa. Det begynte ved Fossen med vanndrevne kverner og sagbruk og skipsbygging.
Til å begynne med bodde befolkningen rundt Mosseelva og i Værlesanden. Ved elva malte de korn og skar tømmer. Ved Værla fisket de og kokte salt ut av vannet, og salt fungerte som byttemiddel mot det meste. Noen av beboerne var sjømenn. Moss var i flere hundre år et ladested for ut- og innskipning. Trelast ut og korn tilbake. Noen ganske få rike borgere styrte byen, de valgte seg selv.
I 1704 ble Moss Jernverk etablert, som produsert kanoner og kuler og vedovner. Og tønnebånd og spiker.
På denne tiden var mossingene lei av å måtte betale skatt til Fredrikstad uten å få noen tjenester tilbake. Byens borgere ba Kong Fredrik IV om å gi Moss bystatus. Kongen sa ja. men skattepengene skulle fortsatt gå til Fredrikstad i 40 år til. I 1727 ble den første bygrensen trukket opp. I nord gikk grensen ved fossen med Jernverket utenfor. Bedriften dannet sitt eget lille samfunn med skole for barna og sosialordning for familiene. Det var også sykekasse og egen verkslege og jordmor her.
Bygrensen fulgte Vansjø til Raet og ned Høienhaldgata ved kirkegården til Værlesanden fram til Mossesundet. Dagens Bastøkai lå også utenfor byen – i Rygge. Først i 1876 ble Verket innlemmet i Moss by. Moss kommune tok en jafs av Rygge i flere omganger. Hele Jeløy kommune, inkludert Kambo og Krapfoss, ble først slått sammen med Moss av nazistene i 1943, og det ble stadfestet av bystyret tre år senere. Nå er også resten av Rygge blitt med.
Bybranner På 1800-tallet herjet fire store bybranner. Til sammen la de hele byens sentrum i grus.
Men disse brannene ga Moss en mulighet til å modernisere byens hus og gater.
Høsten 1814 sto Moss i nasjonens sentrum da konvensjonen med Sverige ble undertegnet i Konvensjonsgården på Verket. I 1855 ble Kanalen gravet etter 200 års planlegging, så seilskutene slapp å seile rundt Jeløy.
På 1800-talet kom industrien i Moss for fullt. Etter kvernene og sagene kom brenneriene. På det meste hadde byen 14 brennerier, med flere ansatte enn alle kvernene og sagene til sammen. De produserte 2,4 millioner liter brennevin.
Men i den tredje og fjerde bybrannen brant de fleste brenneriene opp.
Theodor Peterson kjøpte Moss Jernverk i 1875, da jernverkets storhetstid var over. Mosselukta ble født. Det samme året fikk byen også sin aller første bylege.
Helly-Hansen slo seg opp med vanntett regntøy for sjøfolk, Moss Glasværk ble landets eneste flaskeglassverk, Verftet bygde seilskuter, senere dampskip og moderne skip.
To småbedrifter, Trio Låser og Ving skøyter slo seg sammen til TrioVing og gjorde det etter hvert stort. IloVan laget kjeler og annet kjøkkentøy som var helt nødvendig på folks kjøkken.
Næringslivet i Moss gikk godt frem til midt på 1980-tallet. Nyutdannede økonomer kjøpte opp flere bedrifter som de tømte for penger og solgte restene videre. Andre bedrifter ble kjøpt opp av verdensomspennende konserner og flyttet ut. Produksjonen var billigere i Asia og Øst-Europa enn i Moss.
Men i kjølvannet av de store hjørnestensbedriftene dukket det snart opp mange mindre - og mer moderne - bedrifter. I dag er det flere arbeidsplasser på Verket enn i Petersons tid, og flere på Jeløy Strandpark enn på Verftets tid. Likevel pendler over 2000 mennesker til Oslo hver dag for å jobbe der.
Moss har en fantastisk beliggenhet med både Oslofjorden og Vansjø i gåavstand. Byen mellom fjorden og Vansjø er attraktiv. Flere vil bo her. Høyblokkene skyter i været på Verket og på Høyda. Familier fra Oslo søker hit. De har lenge kunnet selge en knøttliten leilighet i Oslo og for samme pris kjøpe en stor enebolig i Moss. Men nå er det blitt vanskeligere. Boligprisene er i ferd med å nå Oslo-nivå.
Kilde:
[[EV]
Se også:
Kilder:
- FAZ Sandberg: Kjøbstaden Moss
- Moss bys historie
- www.moss.kommune.no/ Moss kommune]
- Forslag til kommuneplan for Nye Moss
---