Kanalen: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 3: | Linje 3: | ||
'''Kanalen''' mellom Moss og Jeløy åpnet for mer sjøfart i Moss da seilskutene slapp å gå rundt Jeløy og vente på skifte i vindretningen. Kong Christian IV befalte allerede i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom [[Værlesanden]]. Men anlegget ble startet først i 1812 – og stoppet samme år av økonomiske grunner. | '''Kanalen''' mellom Moss og Jeløy åpnet for mer sjøfart i Moss da seilskutene slapp å gå rundt Jeløy og vente på skifte i vindretningen. Kong Christian IV befalte allerede i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom [[Værlesanden]]. Men anlegget ble startet først i 1812 – og stoppet samme år av økonomiske grunner. | ||
Men arbeidene ble gjenopptatt noen tiår senere. Første vinter ble stein sprengt ut påfølgende sommer ble moloen bygget to fot under lavvann, pæleverk satt ut i Sundet, en klaffebro bygget og mudring begynt utenfra og innover. Neste år ble moloen fullført, mudringen fortsatte og 1/4 av Kanalen ble gravet ut nordfra. Fire år tokdet før arbeidet var ferdig. Norges første Kanaldirektør, Alexander Josef Waligorski (født i Polen i 1802, innvandret 1838, død 1873) ledet planleggingen og utgravingsarbeidet i 1854-55. Kanalen ble offisielt åpnet 6. november 1855, med bro fra [[Jeløygata|Gjeløegaden]] til Værftsgaden på Jeløya. | Men arbeidene ble gjenopptatt noen tiår senere. Første vinter ble stein sprengt ut påfølgende sommer ble moloen bygget to fot under lavvann, pæleverk satt ut i Sundet, en klaffebro bygget og mudring begynt utenfra og innover. Neste år ble moloen fullført, mudringen fortsatte og 1/4 av Kanalen ble gravet ut nordfra. Fire år tokdet før arbeidet var ferdig. Norges første Kanaldirektør, Alexander Josef Waligorski (født i Polen i 1802, innvandret 1838, død 1873) ledet planleggingen og utgravingsarbeidet i 1854-55. Kanalen ble offisielt åpnet 6. november 1855, med bro fra [[Jeløygata|Gjeløegaden]] til Værftsgaden på Jeløya. Etter utgravingen le det liggende en kjempemessig hug ved siden av broen. På toppen sto det en stor mast med ballonger på toppen for å varsle skipene om Kanalen var klar for gjennomfart eller ikke. Seks faste brofolk sveivet opp broen for skip som skulle gjennom. | ||
Allerede før nyttår hadde 84 store og 50 mindre skuter gått gjennom kanalen, så behovet | Allerede før nyttår hadde 84 store og 50 mindre skuter gått gjennom kanalen, så behovet var tydelig. [[Tollboden]] ble bygget i 1859 på bysida tett inntil brua. | ||
Det ble etter hvert nødvendig med mange reparasjoner og forbedringer. Kanalen ble gjort dypere i 1887, og det ble bygget ny kanalbro til en pris på kr. 61.000,- i forlengelsen av [[Helgerødgata]] i 1888, så man regner med den endelige ferdigstillelsen først i 1892.Da var også kaia ved Tollboden helt fornyet. Fyrlykten på vestre kanalmolo ble satt opp i 1888. | Det ble etter hvert nødvendig med mange reparasjoner og forbedringer. Kanalen ble gjort dypere i 1887, og det ble bygget ny kanalbro til en pris på kr. 61.000,- i forlengelsen av [[Helgerødgata]] i 1888, så man regner med den endelige ferdigstillelsen først i 1892.Da var også kaia ved Tollboden helt fornyet. Fyrlykten på vestre kanalmolo ble satt opp i 1888. |
Sideversjonen fra 1. mar. 2017 kl. 11:14
Kanalen mellom Moss og Jeløy åpnet for mer sjøfart i Moss da seilskutene slapp å gå rundt Jeløy og vente på skifte i vindretningen. Kong Christian IV befalte allerede i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble startet først i 1812 – og stoppet samme år av økonomiske grunner.
Men arbeidene ble gjenopptatt noen tiår senere. Første vinter ble stein sprengt ut påfølgende sommer ble moloen bygget to fot under lavvann, pæleverk satt ut i Sundet, en klaffebro bygget og mudring begynt utenfra og innover. Neste år ble moloen fullført, mudringen fortsatte og 1/4 av Kanalen ble gravet ut nordfra. Fire år tokdet før arbeidet var ferdig. Norges første Kanaldirektør, Alexander Josef Waligorski (født i Polen i 1802, innvandret 1838, død 1873) ledet planleggingen og utgravingsarbeidet i 1854-55. Kanalen ble offisielt åpnet 6. november 1855, med bro fra Gjeløegaden til Værftsgaden på Jeløya. Etter utgravingen le det liggende en kjempemessig hug ved siden av broen. På toppen sto det en stor mast med ballonger på toppen for å varsle skipene om Kanalen var klar for gjennomfart eller ikke. Seks faste brofolk sveivet opp broen for skip som skulle gjennom.
Allerede før nyttår hadde 84 store og 50 mindre skuter gått gjennom kanalen, så behovet var tydelig. Tollboden ble bygget i 1859 på bysida tett inntil brua.
Det ble etter hvert nødvendig med mange reparasjoner og forbedringer. Kanalen ble gjort dypere i 1887, og det ble bygget ny kanalbro til en pris på kr. 61.000,- i forlengelsen av Helgerødgata i 1888, så man regner med den endelige ferdigstillelsen først i 1892.Da var også kaia ved Tollboden helt fornyet. Fyrlykten på vestre kanalmolo ble satt opp i 1888.
I toppåret 1894 passerte over 6.000 båter gjennom kanalen. Fra å være en handelsby, ble Moss også en sjøfartsby, og det ble startet med skipsbygging i større skala på Jeløy fra 1870, på kanalens nordside. Dagens bro over kanalen ble innviet i 1957 og stengt for åpning i 1975. Fra 2013 disponerer Sjøredningskorpset brotårnet.
-
Postkortmotiv fra Kanalen i 1928. Navnet på brygga her var opprinnelig Honnørbrygga, men ble senere kalt bare Fiskebrygga.Foto: Mittet & Co
-
Tollbodbrygga slik den så ut på slutten av 1960-tallet da de gamle lagerlokalene nord for Fiskebasaren og den nye kanalbro ble fjernet. Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Bjørn Wisth
-
Tollbodbrygga på omtrent samme sted som bildet ovenfor i 2011. Fotograf: Bjørn Wisth
Kilder:
- Ørnulf Ree: Moss før og nu
- J.H. Vogt: Fra småbylivet i Moss, 1946
- Kjell Henriksen: Om kanalen i Moss i Strandsitteren nr. 2, 2011
- Wikipedias artikkel om A.J. Waligorski.
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV) og Jørgen Ludvigsen (JL)