Nordvard: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 4: Linje 4:


'''MS Nordvard''', lasteskip som ble senket i Mossesundet i romjula 1944.  
'''MS Nordvard''', lasteskip som ble senket i Mossesundet i romjula 1944.  
Nordvard var et norsk skip som ble bygget i 1925, kapret av tyskerne i 1940 og brukt som forsyningsskip under krigen. Ble bombet i senk av allierte fly 28. desember 1944, og ble liggende som vrak med 100 graders slagside.  
Nordvard var et norsk skip som ble bygget av Kockums Mekaniske Verksted i Malmø i 1925, Det norske lasteskipet MS Nordvard ble kapret av tyskerne i det indiske hav 16. september 1940, og brukt som forsyningsskip under krigen. Etter  en ombygging ble Nordvard liggende i Moss fra 23. mai 1944. Skipet gjorde kun korte turer inn til Oslo og Son frem til 28. desember da Nordvard møtte sin endelige skjebne. Skipet var lastet med en stor mengde materiell for de tyske ubåtene, inkludert torpedoer og drivstoff.
Britiske bombefly hadde satt sine øyne på Horten og Moss, og natten 28. desember 1944, ble det sluppet 126 tonn bomber over Moss. Lancaster PB 342 rapporterte tilbake i England at den hadde hatt en fulltreffer på et skip i [[Mossesundet]] klokken 23.46. Eksplosjonen ble hørt over hele Moss sentrum, og en stor mengde vinduer i Moss ble blåst ut som en følge av eksplosjonen.


Nordvard veltet over på siden etter fulltrefferen og ble liggende som vrak med 100 graders slagside.
Gjennom årene har det tidvis lekket olje fra Nordvard, og til slutt ble det så ille at oljetankene måtte tømmes.
Gjennom årene har det tidvis lekket olje fra Nordvard, og til slutt ble det så ille at oljetankene måtte tømmes.
 
Tyske rapporter meldte om 37 omkomne. Men det var fest om bord denne kvelden, og tapstallene er høyst usikre.  
Det norske lasteskipet MS Nordvard ble kapret av tyskerne i det indiske hav 16. september 1940, og ble etter ombygging liggende i Moss fra 23. mai 1944. Skipet var lastet med en stor mengde materiell for de tyske ubåtene, inkludert torpedoer og drivstoff.
Nordvard ble liggende på 34 meters dyp utenfor daværende [[Moss Aktiemøller]], og lekket mindre mengder diesel frem til september 2007. Da ble det et stort hull på en av oljetankene. [[Mossesundet]] og [[Kanalen]] ble fylt opp med illeluktende diesel. Skipet ble i løpet av vinteren 2008 tømt for olje og diesel, og etter funn av sprengstoff ble det lagt ned et midlertidig dykkeforbud på Nordvard.  
 
Skipet gjør kun korte turer inn til Oslo og Son frem til 28. desember hvor Nordvard møter sin endelige skjebne.
Britiske bombefly har satt sine øyne på Horten og Moss, og slipper denne natten 126 tonn bomber over Moss. Lancaster PB 342 rapporterer tilbake i England, at den har hatt en fulltreffer på et skip i [[Mossesundet]] klokken 23.46.
 
Nordvard ruller over på siden etter fulltrefferen og synker raskt. Tyske rapporter melder om 37 omkomne, men det var fest om bord denne kvelden, og tapstallene er høyst usikre. Eksplosjonen ble hørt over hele Moss sentrum, og en stor mengde vinduer i Moss ble blåst ut som en følge av eksplosjonen.
 
Nordvard ble liggende på 34 meters dyp utenfor daværende [[Moss Aktiemøller]], og lekket mindre mengder diesel frem til september 2007. Da ble det et stort hull på en av oljetankene. [[Mossesundet]] og [[kanalen]] blir fylt opp med illeluktende diesel, og tiltak ble straks iverksatt. Skipet ble i løpet av vinteren 2008 tømt for olje og diesel, og etter funn av sprengstoff ble det lagt ned et midlertidig dykkeforbud på Nordvard.  


'''Se også:''' [[Skipsvrak]]
'''Se også:''' [[Skipsvrak]]
Linje 21: Linje 16:
Les mer på '''dykkepedia''': [http://dykkepedia.com/wiki/Nordvard Nordvard]
Les mer på '''dykkepedia''': [http://dykkepedia.com/wiki/Nordvard Nordvard]


'''Kilde''':
'''Kilder''':
*Dan Kåre Engebretsen
* Dan Kåre Engebretsen
* Espen Vinje





Sideversjonen fra 24. nov. 2014 kl. 09:06

MS Nordvard som norsk lasteskip i 1925 under slep til reparasjon. Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum / Knut H. Næss's bildesamling / fotograf ukjent
MS Nordvard ved havn i New Orleans før 2. verdenskrig. Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum / Knut H. Næss's bildesamling / Norsk Skipsvrak arkiv / Erling Skjolden / fotograf ukjent

MS Nordvard, lasteskip som ble senket i Mossesundet i romjula 1944. Nordvard var et norsk skip som ble bygget av Kockums Mekaniske Verksted i Malmø i 1925, Det norske lasteskipet MS Nordvard ble kapret av tyskerne i det indiske hav 16. september 1940, og brukt som forsyningsskip under krigen. Etter en ombygging ble Nordvard liggende i Moss fra 23. mai 1944. Skipet gjorde kun korte turer inn til Oslo og Son frem til 28. desember da Nordvard møtte sin endelige skjebne. Skipet var lastet med en stor mengde materiell for de tyske ubåtene, inkludert torpedoer og drivstoff. Britiske bombefly hadde satt sine øyne på Horten og Moss, og natten 28. desember 1944, ble det sluppet 126 tonn bomber over Moss. Lancaster PB 342 rapporterte tilbake i England at den hadde hatt en fulltreffer på et skip i Mossesundet klokken 23.46. Eksplosjonen ble hørt over hele Moss sentrum, og en stor mengde vinduer i Moss ble blåst ut som en følge av eksplosjonen.

Nordvard veltet over på siden etter fulltrefferen og ble liggende som vrak med 100 graders slagside. Gjennom årene har det tidvis lekket olje fra Nordvard, og til slutt ble det så ille at oljetankene måtte tømmes. Tyske rapporter meldte om 37 omkomne. Men det var fest om bord denne kvelden, og tapstallene er høyst usikre. Nordvard ble liggende på 34 meters dyp utenfor daværende Moss Aktiemøller, og lekket mindre mengder diesel frem til september 2007. Da ble det et stort hull på en av oljetankene. Mossesundet og Kanalen ble fylt opp med illeluktende diesel. Skipet ble i løpet av vinteren 2008 tømt for olje og diesel, og etter funn av sprengstoff ble det lagt ned et midlertidig dykkeforbud på Nordvard.

Se også: Skipsvrak

Les mer på dykkepedia: Nordvard

Kilder:

  • Dan Kåre Engebretsen
  • Espen Vinje



Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV)