Kanalen: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 7: Linje 7:
Allerede før nyttår hadde 84 store og 50 mindre skuter gått gjennom kanalen, så behovet vistes tydelig med det samme. [[Tollboden]] ble bygget i 1859 på bysida tett inntil brua.  
Allerede før nyttår hadde 84 store og 50 mindre skuter gått gjennom kanalen, så behovet vistes tydelig med det samme. [[Tollboden]] ble bygget i 1859 på bysida tett inntil brua.  


Det ble etter hvert nødvendig med mange reparasjoner og forbedringer. Kanalen ble gjort dypere i 1887, og det ble bygget ny kanalbro til en pris på kr. 61.000,- i forlengelsen av [[Helgerødgata]] i 1888, så man regner med den endelige ferdigstillelsen først i 1892.Da var også kaia ved Tollboden helt fornyet.
Det ble etter hvert nødvendig med mange reparasjoner og forbedringer. Kanalen ble gjort dypere i 1887, og det ble bygget ny kanalbro til en pris på kr. 61.000,- i forlengelsen av [[Helgerødgata]] i 1888, så man regner med den endelige ferdigstillelsen først i 1892.Da var også kaia ved Tollboden helt fornyet. Fyrlykten på vestre kanalmolo ble satt opp i 1888.


I toppåret 1894 passerte over 6.000 båter gjennom kanalen. Fra å være en handelsby, ble Moss også en sjøfartsby, og det ble startet med skipsbygging i større skala på Jeløy fra 1870, på kanalens nordside. Dagens [[Kanalbrua|bro over kanalen]] ble innviet i 1957 og stengt for åpning i 1975. Fra 2013 disponerer [[Sjøredningskorpset]] [[Kanalbrotårnet|brotårnet]].
I toppåret 1894 passerte over 6.000 båter gjennom kanalen. Fra å være en handelsby, ble Moss også en sjøfartsby, og det ble startet med skipsbygging i større skala på Jeløy fra 1870, på kanalens nordside. Dagens [[Kanalbrua|bro over kanalen]] ble innviet i 1957 og stengt for åpning i 1975. Fra 2013 disponerer [[Sjøredningskorpset]] [[Kanalbrotårnet|brotårnet]].

Sideversjonen fra 18. aug. 2016 kl. 16:30

Kanalen cirka 1910 sett fra Sjøbadet og nordover. Fotokilde: Moss 1814 - 1914, Jens Rennord Schreiner, 1914 / fotograf WS & Co

Kanalen mellom Moss og Jeløy åpnet for mer sjøfart i Moss da seilskutene slapp å gå rundt Jeløy og vente på skifte i vindretningen. Kong Christian IV befalte allerede i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble startet først i 1812 – og stoppet samme år av økonomiske grunner.

Men arbeidene ble gjenopptatt noen tiår senere. Første vinter ble stein sprengt ut påfølgende sommer ble moloen bygget to fot under lavvann, pæleverk satt ut i Sundet, en klaffebro bygget og mudring begynt utenfra og innover. Neste år ble moloen fullført, mudringen fortsatte og 1/4 av Kanalen ble gravet ut nordfra. Fire år tokdet før arbeidet var ferdig. Norges første Kanaldirektør, Alexander Josef Waligorski (født i Polen i 1802, innvandret 1838, død 1873) ledet planleggingen og utgravingsarbeidet i 1854-55. Kanalen ble offisielt åpnet 6. november 1855, med bro fra Gjeløegaden til Værftsgaden på Jeløya.

Allerede før nyttår hadde 84 store og 50 mindre skuter gått gjennom kanalen, så behovet vistes tydelig med det samme. Tollboden ble bygget i 1859 på bysida tett inntil brua.

Det ble etter hvert nødvendig med mange reparasjoner og forbedringer. Kanalen ble gjort dypere i 1887, og det ble bygget ny kanalbro til en pris på kr. 61.000,- i forlengelsen av Helgerødgata i 1888, så man regner med den endelige ferdigstillelsen først i 1892.Da var også kaia ved Tollboden helt fornyet. Fyrlykten på vestre kanalmolo ble satt opp i 1888.

I toppåret 1894 passerte over 6.000 båter gjennom kanalen. Fra å være en handelsby, ble Moss også en sjøfartsby, og det ble startet med skipsbygging i større skala på Jeløy fra 1870, på kanalens nordside. Dagens bro over kanalen ble innviet i 1957 og stengt for åpning i 1975. Fra 2013 disponerer Sjøredningskorpset brotårnet.





Kilder:

  • Ørnulf Ree: Moss før og nu
  • J.H. Vogt: Fra småbylivet i Moss, 1946
  • Kjell Henriksen: Om kanalen i Moss i Strandsitteren nr. 2, 2011
  • Wikipedias artikkel om A.J. Waligorski.



Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV) og Jørgen Ludvigsen (JL)