Skipsvrak

Fra Moss byleksikon
Sideversjon per 20. mai 2014 kl. 08:57 av JL (diskusjon | bidrag)
Hopp til navigeringHopp til søk

Skipsvrak rundt Jeløy Det ligger flere skipsvrak i sjøen rundt Jeløy i Moss. Tre av dem ble senket som en direkte følge av krigshandlinger under 2.verdenskrig.

Det mest kjente vraket er Nordvard, som ligger i Mossesundet.

Svein I Det første skipet som gikk ned var kystfrakteskuten "Svein I" fra Horten. Skipet ble kommandert av tyskerne til å gå med skipsmateriell fra Karl Johans Vern i Horten til Oslo 16.november 1944, da det gikk på en mine ved Gullholmen. Av mannskapet på fire, omkommer Anton Halvorsen og Emil Foss i eksplosjonen, mens kapteinen Eugene Rakke og Arne Karlsen overlever. Fyrmesteren på Gullholmen, Lars Andersen, er vitne til det hele, og fossror ut til de to overlevende som har kommet til seg selv i det iskalde vannet. Eugene Rakke kjøper vraket fra Statens Krigskaskoforsikring etter krigen, og henter opp sine to kamerater fra vraket i løpet av mai 1945. Emil Foss og Anton Halvorsen blir begravet i Horten kirke kort tid etter. Historien om Svein I blir glemt, og blir aldri en del av Moss sin krigshistorie. I 2008 lokaliserer Frank Halvorsen og Dan Kåre Engebretsen utenfor Gullholmen, og vraket av Svein I er i dag eid av Moss Undervannsklubb.

Perseus 14.desember 1944 smeller det i Værlebukta. Kvelden og natten før hadde engelske fly lagt miner i Oslofjorden, og ivrige tyske minesveipere rydder i Værlebukta. Minesveiperne er noe udyktige og ender opp med å sveipe to miner i skroget på dampskipet Perseus som går raskt til bunns. Ingen omkommer i eksplosjonen, men skipet er ødelagt og blir liggende med styrhuset over vann til etter krigen. Etter mye frem og tilbake blir skipet endelig hugget opp på stedet, og deretter sprengt for ikke å hindre fergetrafikken mellom Moss og Horten. Restene av Perseus ligger i dag midt i Værlebukta og er merket av på Sjøkart.

Det ligger også et vrak i Bevøysundet nord på Jeløy. Dette er trolig en jakt som var på vei til Kambo mølle under krigen, og som fikk motorproblemer på vei ut av Bevøysundet. Skipet blåste inn mot land, traff fjellet og gikk ned på 30 meters dyp. Mannskapet berget seg i land på Jeløysiden. Lasten ble berget av folk i Son, og brukt som dyrefor.

Mudringslekteren (excavator) FMF ble bygd for østfoldbyene Halden, Moss og Fredrikstad for å utføre mudringsarbeid i de tre byene. Under slep på vei til Moss 17. september 1937 synker lekteren utenfor Reiertangen i høye bølger. En arbeidsdykker fra Norsk Bjergingskompani er nede og sjekker båten, hvorpå den blir avskrevet som vrak. I dag ligger vraket midt i leia til skipsvrakene, men er et yndet fiskested for de som klarer å finne vraket. Ved Kjellandsvik ligger det mange vrak, siden Moss Mekaniske Verksted og Norsk Bjergningskompani brukte stedet som dumpingplass for gamle vrak. Der ligger også vraket av bergingslekteren Hans, MS Solodd og to flytedokker som tilhørte Moss Mekaniske Verksted.

Ved Bevøysundet nord for Jeløy ligger det også en ukjent skøyte. Det er trolig en jakt som var på vei til Kambo mølle under krigen, og som fikk motorproblemer på vei ut av Bevøysundet. Skipet blåste inn mot land, traff fjellet og gikk ned på 30 meters dyp. Mannskapet berget seg i land på Jeløysiden. Lasten ble berget av folk i Son og brukt som dyrefor.


Kilde:

  • Dan Kåre Engebretsen

dykkepedia kan du lese mer om skipsvraket Perseus: Perseus

dykkepedia kan du lese mer om skipsvraket Svein I : Svein I

Her kan du se video fra vrakfunnet av Svein I: Vraket av Svein I


Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV)