Bastøfergene: Forskjell mellom sideversjoner
mIngen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 15: | Linje 15: | ||
I 1996 overtok [[Bastø Fosen]] fergetrafikken. Det er et datterselskap av Fosen Trafikklag ASA. De døpte igjen fergene til ''Bastø'' I, II og III, IV og V, men lot hovedkontoret forbli i Horten. | I 1996 overtok [[Bastø Fosen]] fergetrafikken. Det er et datterselskap av Fosen Trafikklag ASA. De døpte igjen fergene til ''Bastø'' I, II og III, IV og V, men lot hovedkontoret forbli i Horten. | ||
[[Bastø Fosen]] har konsesjon for å drive Bastøfergene frem til 2016. Fergesambandet Moss-Horten er en del av riksvei 19. Det er Norges travleste, i | [[Bastø Fosen]] har konsesjon for å drive Bastøfergene frem til 2016. Den ble forlenget til 2026 i 2014, under forutsetning at man bygger flere og større ferjer. Fergesambandet Moss-Horten er en del av riksvei 19. Det er Norges travleste, i 2014 ble det på nytt satt rekord, da selskapet fraktet 1.755.000 kjøretøy og 3.383.000 passasjerer over fjorden. | ||
Sideversjonen fra 27. jan. 2015 kl. 08:41
Bastøfergene har fraktet folk mellom Moss og Horten siden 1884. Nå er det fem ferger som tar unna all biltrafikken, men det er behov for en sjette, og kanskje enda en ferge i overskuelig fremtid.
Moss-Horten Dampskipsselskap ble opprettet i 1884 av Richard Peterson. Det har vært drevet fergetrafikk over fjorden lenge før dette, en kilde nevner overfart fra Tronvik allerede i 1582. Den første båten som ble satt i trafikk het Axel. Båt nr 2 ble døpt Bastø. Økt trafikk førte til at Bastø II ble satt i trafikk fra 1900.
Før 1933 la Bastø til nord for Tollboden og gjorde en stor sving i Mossesundet hver gang den kom til Moss. Fra 1934 begynte Bastøfergene å legge til kai i sydenden av Kanalen og heftet dermed ikke trafikken over broa.
I 1984 ble Alpha og Bastøfergene kjøpt av rederiet Gokstad, som fikk konsesjonen i to seksårsperioder. Båtene ble i denne perioden omdøpt til henholdsvis Østfold og Vestfold. Gokstad flyttet rederiets hovedkvarter fra Moss til Horten.
I 1996 overtok Bastø Fosen fergetrafikken. Det er et datterselskap av Fosen Trafikklag ASA. De døpte igjen fergene til Bastø I, II og III, IV og V, men lot hovedkontoret forbli i Horten.
Bastø Fosen har konsesjon for å drive Bastøfergene frem til 2016. Den ble forlenget til 2026 i 2014, under forutsetning at man bygger flere og større ferjer. Fergesambandet Moss-Horten er en del av riksvei 19. Det er Norges travleste, i 2014 ble det på nytt satt rekord, da selskapet fraktet 1.755.000 kjøretøy og 3.383.000 passasjerer over fjorden.
Se også:
- Ferger over fjorden
- Aktieselskabet Alpha
- Mer om Bastøfergene: http://www.lardex.net/basto/
Kilde:
- Alphas 100 års jubileumshefte
- Moss Avis
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV)