Bastøfergene: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 5: Linje 5:
[[Fil: MBL_0368_Bastøfergene.jpg|250px|thumb|right|'''Bastøfergene''' la til ved [[Tollboden]] før 1934. ''Postkortmotiv fra cirka 1910'']]
[[Fil: MBL_0368_Bastøfergene.jpg|250px|thumb|right|'''Bastøfergene''' la til ved [[Tollboden]] før 1934. ''Postkortmotiv fra cirka 1910'']]


'''Bastøfergene''' har fraktet folk mellom Moss og Horten siden 1884. Nå er det fem ferger som tar unna all biltrafikken, men det er behov for en sjette, og kanskje enda en ferge i overskuelig fremtid. I 2017 ble det satt inn to helt nye og mye større ferger, og det ble innført digitalt billettsystem, slik at ombordkjøringen ble smidigere.  
'''Bastøfergene''' har fraktet folk mellom Moss og Horten siden 1884. Nå er det fem ferger som tar unna all biltrafikken, men det er behov for en sjette, og kanskje enda en ferge i overskuelig fremtid. I 2017 ble det satt inn to helt nye og mye større ferger, og det ble innført digitalt billettsystem, slik at ombordkjøringen ble smidigere. I 2018 fraktet fergene over 1,8 millioner biler og 3,1 milliner passasjerer mellom Moss og Horten.


''Moss-Horten Dampskipsselskap'' ble opprettet i 1884 av Richard Peterson. Det har vært drevet fergetrafikk over fjorden lenge før dette, en kilde nevner overfart fra [[Tronvik]] allerede i 1582. Den første båten som ble satt i trafikk het ''Axel''. Båt nr 2 ble døpt ''Bastø''. Økt trafikk førte til at ''Bastø II'' ble satt i trafikk fra 1900.  
''Moss-Horten Dampskipsselskap'' ble opprettet i 1884 av Richard Peterson. Det har vært drevet fergetrafikk over fjorden lenge før dette, en kilde nevner overfart fra [[Tronvik]] allerede i 1582. Den første båten som ble satt i trafikk het ''Axel''. Båt nr 2 ble døpt ''Bastø''. Økt trafikk førte til at ''Bastø II'' ble satt i trafikk fra 1900.  

Sideversjonen fra 5. mar. 2019 kl. 07:44

Bastøfergene ved Kanalen i Moss. Her er det andre fergeleiet på plass, så flybildet må være tatt på 1970-tallet. Postkortmotiv / Fotograf: ukjent
Bastøfergene ble flyttet til det nye fergeleiet i sørenden av Kanalen etter 1934. Her et postkortfoto fra sommeren 1961. Fotokilde: Normann
Bastøfergene la til ved Tollboden før 1934. Postkortmotiv fra cirka 1910

Bastøfergene har fraktet folk mellom Moss og Horten siden 1884. Nå er det fem ferger som tar unna all biltrafikken, men det er behov for en sjette, og kanskje enda en ferge i overskuelig fremtid. I 2017 ble det satt inn to helt nye og mye større ferger, og det ble innført digitalt billettsystem, slik at ombordkjøringen ble smidigere. I 2018 fraktet fergene over 1,8 millioner biler og 3,1 milliner passasjerer mellom Moss og Horten.

Moss-Horten Dampskipsselskap ble opprettet i 1884 av Richard Peterson. Det har vært drevet fergetrafikk over fjorden lenge før dette, en kilde nevner overfart fra Tronvik allerede i 1582. Den første båten som ble satt i trafikk het Axel. Båt nr 2 ble døpt Bastø. Økt trafikk førte til at Bastø II ble satt i trafikk fra 1900.

Før 1933 la Bastø til nord for Tollboden og gjorde en stor sving i Mossesundet hver gang den kom til Moss. Fra 1934 begynte Bastøfergene å legge til kai i sydenden av Kanalen og heftet dermed ikke trafikken over broa.

I 1984 ble Alpha og Bastøfergene kjøpt av rederiet Gokstad, som fikk konsesjonen i to seksårsperioder. Båtene ble i denne perioden omdøpt til henholdsvis Østfold og Vestfold. Gokstad flyttet rederiets hovedkvarter fra Moss til Horten.

I 1996 overtok Bastø Fosen fergetrafikken. Det er et datterselskap av Fosen Trafikklag ASA. De døpte igjen fergene til Bastø I, II og III, IV og V, men lot hovedkontoret forbli i Horten.

Bastø Fosen har konsesjon for å drive Bastøfergene frem til 2016. Den ble forlenget til 2026 i 2014, under forutsetning at man bygger flere og større ferjer. Fergesambandet Moss-Horten er en del av riksvei 19. Det er Norges travleste, i 2014 ble det på nytt satt rekord, da selskapet fraktet 1.755.000 kjøretøy og 3.383.000 passasjerer over fjorden.


Se også:

Kilde:

  • Alphas 100 års jubileumshefte
  • Moss Avis



Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV)